Jips vader is flessenpostbezorger: hij brengt alle zeebewoners netjes hun brieven. En hij komt altijd thuis met spannende verhalen, maar Jip vindt het te eng om met hem mee het water op te gaan. Ze is er zeker van dat er allerlei griezelige wezens in de zee zwemmen. Maar dan wordt haar vader ziek, en is er niemand anders die de post kan bezorgen. Jip raapt haar moed bijeen en gaat eropuit. Zal de zee echt zo eng zijn als ze dacht? Of zal ze thuiskomen met haar eigen spannende verhalen?

“Jip Ahoi” is één van de mooiste prentenboeken die ik las dit jaar. Zowel de prachtige illustraties als de meer dan mooie boodschap, maken dit prentenboek tot een pareltje. Een ontzettend origineel verhaal rondom het overwinnen van je angsten. Als je dingen probeert zul je zien dat ze minder eng en spannend waren dan je eigenlijk in eerste instantie dacht. Laat je angst nooit winnen en je tegenhouden om dingen te doen. Als je er klaar voor bent, probeer, leer en ontdek.

Jip is een meisje met een grootse fantasie maar toch ook wel erg onzeker. Ze is erg bang om de zee op te gaan, maar op een dag gaat ze toch. Misschien omdat ze niet anders kan, maar misschien ook wel gewoon omdat ze een kleine held is, dapperder dan ze zelf denkt. Ze beleeft mooie avonturen, leert nieuwe dieren kennen en ook al zit het even tegen, ze is moedig, ontzettend stoer en een doorzetter. Er gaat een wereld open voor dit jonge meisje. “Jip Ahoi” is een heel mooi boek om samen of voor te lezen aan kinderen. Je kunt naar aanleiding van dit boek hele goede en mooie gesprekken starten. Waar zijn ze bang voor? Heeft dit ze weleens tegengehouden om bepaalde dingen te doen? Durven ze hulp te vragen en te praten over de dingen die ze bang maken? Absoluut ook een heel mooi boek voor in de klas.

Dit prentenboek werd zowel geschreven als geïllustreerd door Cale Atkinson. De tekst en de illustraties spelen zo mooi op elkaar in. Je verdwijnt tijdens het lezen helemaal in dit verhaal. Jip neemt je echt mee op avontuur op de zee. Ook de vormgeving is ontzettend mooi, veel grote en kleurrijke illustraties. Er is daarnaast ook gekozen voor een hele speelse opzet, af en toe golvende tekst (zoals de zee). Er staan geen moeilijke woorden in de tekst en het verhaal leest enorm prettig en vlot weg. Het is een heel sterk en origineel verhaal, eentje die je absoluut bij blijft. “Jip Ahoi” is een aanrader voor kinderen die weleens bang zijn of voor kinderen die gek zijn op de zee en alles wat daar leeft of ermee te maken heeft. Geschikt voor kinderen vanaf vier jaar.

Reacties op: Op avontuur op zee!

Jip ahoi! - Cale Atkinson