Wie was kapitein Nemo voor hij kapitein Nemo werd? Ken je de stilste plek van de hele wereld? Een plek waar je zelfs de wind niet hoort ruisen? Jacob droomt over vissen, water en de oceaan. Hij wenst wilde wateravonturen en wil tussen de vissen kunnen zwemmen. Wat in zijn hoofd zit, moet echt worden. Hij bouwt een grote onderwaterboot: de Nautilus. Zo wordt hij kapitein Nemo. Kom je kijken?

“Kapitein Nemo” is een mooi prentenboek met schitterende onderwater-illustraties om bij weg te dromen. Het is een verhaal dat gaat over opgroeien en je dromen waarmaken. Als je dit prentenboek aan het lezen bent merk je de knipoog naar het verhaal van Jules Vernes, Twintigduizend mijlen onder zee (wat ik eigenlijk nu direct weer eens zou willen herlezen na het lezen van dit verhaal).

Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van de kleine jongen Jakob, die graag droomt over alles wat met de onderwaterwereld en de zee te maken heeft. Je voelt tijdens het lezen zijn fascinatie en zijn verlangen naar de zee en de stilte. Hij trekt zich vaak terug in zijn eigen wereld, waar hij bouwt, tekent, droomt en fantaseert over de zee. Hij heeft heel veel vragen die hij zo graag beantwoord zou willen hebben. Zijn ouders en meester snappen hem eigenlijk niet helemaal goed, maar toch geeft Jakob zijn dromen niet op en doet hij er alles aan ze uit te laten komen.

Na een groot gedeelte gelezen te hebben over de kleine Jakob, springt het verhaal over naar waar hij opgegroeid is tot man. Hij is nu kapitein Nemo en leeft het leven dat hij voor ogen had toen hij nog een kleine jongen was. Hij vond zijn stilte en zichzelf, echt heel mooi omschreven allemaal, ik had het kippenvel op mijn armen staan. Een hele mooie boodschap dat je altijd mag dromen en dat dromen soms ook zeker uitkomen.

De schrijfstijl van Winny Ang is heel vlot en dromerig, ze zorgt er echt voor dat je meeleeft met de kleine Jakob. De illustraties van Charlotte Severeyns versterken de tekst op een hele mooie en indrukwekkende manier en nemen je helemaal mee de fantasiewereld van Jakob in. Na het lezen van dit boek wil iedereen wel op de Nautilus wonen, twintigduizend mijlen onder zee varen en op plaatsen komen waar niemand anders komt. “Kapitein Nemo” is echt prachtig een prachtig prentenboek en een aanrader voor kinderen vanaf ongeveer vijf jaar.

Reacties op: Een prentenboek over opgroeien en je dromen waarmaken!

Kapitein Nemo - Winny Ang