Ontmoet Kitty! Overdag een meisje. 's Nachts een kat. Klaar voor avontuur. Kitty en haar kattenvrienden Pompom en Pixie ontdekken een geheime tuin op een van de daken van de stad. Het is een buitengewone plek, vol exotische planten en prachtige versieringen. Pixie is zo opgewonden dat ze er de hele wereld over wil vertellen. Maar hoe meer katten over de geheime tuin horen, hoe drukker het er wordt. Kitty moet te hulp schieten om ervoor te zorgen dat de tuin niet verwoest wordt.

“Kitty op avontuur in de daktuin” is het derde deel dat verschenen is over Kitty. Alle boekjes zijn ook prima los van elkaar te lezen. Aan het begin van elk boek stellen Kitty en alle katten zich even voor, zo weet je precies wie je voor je hebt. Overdag is Kitty een gewoon meisje en ’s nachts een kat, ze is een superheld. Ze lost samen met haar katten vrienden problemen op en ze helpen overal waar ze kunnen. Kitty kan net als een kat extreem goed horen, klimmen en over daken rennen en springen. Haar katten vriendjes geven het verhaal ook zeker een dosis schattigheid, maar soms zijn ze ook lekker ondeugend. Dit boekje zit vol met kattenstreken.

De omslag van het boek ziet er weer fantastisch uit, heel mooi met die bloemen met glinster details. Dit boekje trekt absoluut je aandacht in de boekhandel. Als je het boek openslaat vind je door het gehele boek heen ontzettend veel illustraties van Jenny Løvlie. De vormgeving is enorm gaaf gedaan. Zo zijn er af en toe zwarte pagina’s met witte letters en komt de daktuin met al zijn prachtige bloemen ook helemaal tot leven via de illustraties. Mijn zoontje zei tijdens het voorlezen meerdere keren bij het omslaan: Wauw! Ondanks dat de pagina’s vol zitten met details, is alles heel duidelijk en overzichtelijk gebleven. Voor kinderen die nog niet zo lang zelf lezen is dit boek ook heel fijn. Er staan geen moeilijke woorden in het verhaal en de zinnen zijn gemakkelijk en simpel gehouden. Ook het lettertype is wat groter en ruimer opgezet, wat natuurlijk voor beginnende lezers erg fijn is. Daarnaast zijn het niet alleen maar lappen met tekst om te lezen en kunnen kinderen tussendoor ook even pauze nemen en de mooie illustraties bekijken.

De schrijfstijl van Paula Harrison is luchtig, duidelijk, leuk en vlot. Je vliegt door het verhaal heen en eigenlijk is stoppen ook gewoon geen optie. Het is erg fijn om dit verhaal vanuit Kitty te lezen, meteen vanaf het begin merk je hoe lief ze is. Ze is absoluut geen opschepperige of arrogante superheldin. Ze is heel nuchter en gewoontjes en zet zich graag in om mensen te helpen. Ze laat duidelijke merken wat ze voelt en denkt en daardoor kunnen kinderen zich ook goed in haar en het verhaal inleven. Het verhaal op geen enkel ogenblik saai, er gebeuren elk keer wel dingetjes die opgelost moeten worden. “Kitty op avontuur in de daktuin” is zeker een aanrader voor kinderen in de leeftijd van zeven tot negen jaar, maar voorlezen kan absoluut al veel eerder!

Reacties op: Ook dit derde deel is weer genieten vanaf de eerste pagina!

Kitty op avontuur in de daktuin - Paula Harrison