Klein Konijn helpt mama met een belangrijke taak: hij mag een belangrijke brief posten. Voor hij op pad gaat belooft hij mama onderweg heel voorzichtig te zijn en de brief op tijd te posten. De kleine avonturier gaat op weg, maar algauw wordt hij afgeleid.

Het prentenboek “Klein Konijn, helpt mama” is het tweede prentenboek over kleine konijn van auteur en illustrator John Bond. De luxe kaft met prachtige (blauwe-roze-paarse) kleuren en met een heel klein en schattig zwart konijntje erop, zet meteen al hoge verwachtingen neer. Als je het boek openslaat weet je eigenlijk direct dat het gevuld gaat zijn met geweldig mooie illustraties.

Dit kleine zwarte konijntje sluit je direct in je hart. Hij wil zo graag de belangrijke brief voor mama bezorgen. Meteen gaat het konijntje onderweg want hij wil niet te laat komen. Hij moet en zal de brievenbus bereiken, want hij moet deze belangrijke brief bezorgen! Klein konijn is druk en ook een beetje koppig en daarnaast leeft hij compleet in zijn eigen wereld, terwijl hij op weg gaat. In zijn enthousiasme en doordat hij zo in gedachte is, mist hij belangrijke dingen die op zijn pad komen. Ik denk dat kinderen zich heel erg goed kunnen inleven in dit konijntje omdat alles toch best wel zeer herkenbaar is. Als kinderen iets willen, gaan ze er ook helemaal voor en blijven ze doorgaan tot ze hun doel uiteindelijk bereikt hebben.

De schrijfstijl van John Bond is avontuurlijk, lief, grappig en kindvriendelijk. Het verhaal leest prettig en soepel voor en peuters en kleuters zullen dit verhaal fantastisch vinden. Het is dan ook veel te snel uit, maar gelukkig kun je het steeds weer opnieuw voorlezen, zonder dat het verhaal zijn charme verliest. Na het lezen van dit prentenboek heb je in elk geval zelf ook zin om een brief te schrijven en hem te gaan posten. Het einde is verrassend maar ontzettend grappig en erg leuk bedacht.

De illustraties versterken de tekst op een hele fijne manier, je weet en ziet op deze manier precies wat het kleine konijntje aan het doen is. De illustraties wisselen elkaar mooi af, veel variatie in vorm en maat, maar je kijkt je ogen uit. De illustraties hebben veel details maar zijn ondanks dat prettig om naar te kijken. Door de felle maar toch warme kleuren straalt dit boek een hele lieve, gezellige en gemoedelijke sfeer uit. Het verhaal is op geen enkel moment saai, dit kleine konijntje beleeft elke pagina weer nieuwe mini avonturen. Dit prentenboek is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer drie jaar.

Reacties op: PAS OP!! Belangrijke post!!

Klein Konijn helpt mama - John Bond