Kleine Beer mag voor het eerst naar school. Maar hij vindt deze grote stap een beetje eng. Hij denkt dat hij er nog veel te klein voor is. Gelukkig stellen papa en mama hem gerust. En langzaam, heel langzaam, krijgt Kleine Beer zin om naar school te gaan!

In “kleine beer gaat naar school” volgen wij een beertje dat binnenkort voor het eerst naar school gaat. Voor het eerst naar school gaan is natuurlijk best een beetje spannend en kleine beer is best een beetje zenuwachtig. In dit prentenboek volg je de weg van kleine beer naar school, het is allemaal op een hele aandoenlijke en mooie manier beschreven. Het krijgen van je rugzak, de eerste keer kijken op het schoolplein, het is allemaal heel realistisch beschreven. Het verhaal zal heel herkenbaar zijn voor peuters en kleuters, maar ook zeker voor de ouders. Het is toch weer een belangrijke mijlpaal voor die kleintjes en dit prentenboek doet dat zeker eer aan. Het voelde precies zoals ik het zelf ook ervaren heb met mijn eigen zoontje.

“Kleine beer gaat naar school” is absoluut een aanrader om voor te lezen in de tijd vlak voor het naar school gaan of oefenen op school. Kinderen zullen veel aan dit verhaal hebben omdat alles duidelijk en goed beschreven is. De auteurs Dany Aubert en Catherine Leblanc hebben alles op een hele kindvriendelijke maar toch ook subtiele speelse manier uitgelegd. Zonder moeilijke woorden en met herkenbare situaties en vragen die kinderen zelf ook zullen hebben. Ze zullen met kleine beer meeleven en uiteindelijk ook inzien dat naar school gaan alleen voor echte grote kinderen is.

De illustraties van Eve Tharlet zijn ontzettend lief, aandoenlijk en bemoedigend. De illustraties laten het verhaal helemaal tot leven komen en op die manier kunnen kinderen zich nog beter inleven in kleine beer zijn situatie. Ook mama en papa beer zijn ontzettend lief en moedigen kleine beer echt aan op een positieve manier. Ze geven hem een veilig gevoel en benadrukken juist de positieve dingen van naar school gaan heel mooi.

“Kleine beer gaat naar school” is ook absoluut een prachtig prentenboek om op de peuterspeelzaal te hebben liggen en om het daar aan de kinderen voor te lezen. Het is een mooie voorbereiding voor de oudere peuters die binnenkort naar de basisschool zullen vertrekken. Het prentenboek is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer drie jaar.

Reacties op: Een mooi prentenboek als voorbereiding op de "grote" school!

Kleine Beer gaat naar school - Dany Aubert Catherine Leblanc