Janis woont samen met de oude Frid boven op een berg, ver van de bewoonde wereld. Contact met andere mensen is verboden, want de wereld is veel te onveilig. Alleen Frid zelf daalt af en toe de berg af om voorraden in te slaan, en om de sierlijke lepels te verkopen die Janis uit hout snijdt.

Maar dan keert Frid niet terug van een van zijn tochten. Het eten raakt op en Janis kan maar één ding doen: hij laadt wat spullen op de ezel Kiezel, roept de hond Luki en daalt de berg af. Langzamerhand komt hij erachter dat hij niet alleen op zoek moet naar Frid, maar ook naar iets nog belangrijkers: de waarheid.

Toen ik begon in “lepelsnijder” moest ik heel erg wennen. Het verhaal kwam vrij traag op gang en je zit meteen aan het begin al met zoveel vragen. Het verhaal wordt vertelt vanuit Janis, zijn onwetendheid naar alles in de wereld, zijn onzekerheid en angst maken dat je erg met hem te doen hebt. Vanaf het begin van het verhaal roept Janis daarom al sympathie op. Je gaat eigenlijk mee met Janis op avontuur en leert stap voor stap steeds ietsje meer. Je sprokkelt informatie die dan naarmate het verhaal vordert als een puzzel in elkaar valt.

Het verhaal is erg mooi en chronologisch opgebouwd. Eenmaal door het eerste deel van het verhaal heen, kun je eigenlijk niet meer stoppen en je moet gewoon weten hoe dit verhaal af gaat lopen. Het verhaal geeft niet meteen alles prijs en daarnaast zijn er ook nog een aantal onverwachte wendingen. Je hebt tijdens het lezen echt op geen enkel moment het idee welke kant het nu precies op gaat. De personage zijn erg goed uitgewerkt en roepen soms veel verschillende emoties op. Sommige goed en sommige slecht, juist dat contrast paste goed binnen dit verhaal.

De schrijfstijl van Marjolijn Hof is vlot, avontuurlijk en beeldend. Alles is tot in de puntjes beschreven, veel details. Je waant je zelf echt in de wereld die geschetst wordt door Marjolijn Hof. Het is een enorm sfeervol, meeslepend en ook best ontroerend verhaal. Er zit zoveel in dat het bijna niet te omschrijven is. Je slaat het boek aan het einde dicht en vervolgens blijft het nog dagen door je hoofd malen. Het zet je aan het denken. Dat zijn vaak de beste boeken, een verhaal dat je uiteindelijk nooit meer zult vergeten.

De illustraties van Annette Fienieg aan het begin van elk hoofdstuk vond ik prachtig. De houten uitgesneden lepels zijn echt kleine kunstwerkjes. Vooral in kinderboeken hou ik erg van zulke toevoegingen, het geeft toch net even iets extra’s.

Kortom, een prachtig verhaal waar je in het begin echt even door moet zetten. uiteindelijk is het absoluut de moeite van het lezen waard. Dit mooie verhaal mag echt niemand missen.

Reacties op: Een meer dan prachtig verhaal!!

Lepelsnijder -
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 16,50 Bestel het e-book € 9,99