Daar ligt het. Op straat. Een klein, wit, glanzend doosje. Voor Levy kan bedenken dat je nooit zomaar iets van de straat op moet pakken, zit het al in haar zak. Het helpt haar de dag door. Een gewone schooldag, met sommen die ze fout doet omdat ze even aan iets anders dacht. Met de stemmen van de kinderen om zich heen. De stemmen die zeggen dat ze niks kan. Die schreeuwen, en schelden. Steeds legt ze dan even haar hand om het doosje dat aanvoelt als een gladde kastanje. Wat zou het zijn? Dan beginnen er vreemde dingen te gebeuren. Ze krijgt een raar bericht op de computer bij haar vader. En een gek sms'je op de telefoon die ze van haar moeder heeft gekregen, voor als Levy bij haar vader is. Na een wonderlijke ontmoeting komt Levy erachter hoe ze het doosje open moet maken. En hoe het haar kan helpen.

Je leest het verhaal uit het perspectief van Levy en doordat je leest wat ze denkt en voelt kun je je heel goed inleven in haar personage. Levy is anders dan andere kinderen, ze is een dromer en haar hoofd is vaak bezig en druk met hele andere dingen als waarmee ze eigenlijk bezig zou moeten zijn. Daardoor heb je direct vanaf het begin sympathie voor haar en heb je ook wel een soort van met haar te doen, maar niet zo zeer op een negatieve manier. Ze is juist bijzonder omdat ze anders is en ik denk dat veel kinderen van tegenwoordig zich goed met haar situatie kunnen vergelijken. Niemand is hetzelfde en niemand is perfect en veel kinderen hebben soortgelijke dingen meegemaakt. Juist doordat het herkenbaar is, maakt het dat dit verhaal zo mooi is. Ook kinderen die zulke dingen niet hebben meegemaakt zullen meer respect en sympathie krijgen voor andere kinderen in soortgelijke situaties.

Levy vindt een mysterieus wit doosje op straat en ze heeft geen idee wat dit witte doosje nu precies is of doet, of wat ze er nu precies mee kan. Samen met haar beste vriend Robin probeert ze achter het geheim van dit bijzondere doosje te komen. Ze nemen je als lezer mee op hun avontuur en daardoor kan je ook gewoon niet meer stoppen met lezen, je moet gewoon weten wat dit doosje nu precies is en hoe het verhaal af gaat lopen. Wat ook leuk is aan dit verhaal, is dat er technische snufjes voorbijkomen, dit geeft het verhaal net even iets extra’s.

De schrijfstijl van Lara Reims is vlot, kindvriendelijk en meeslepend. Ze gaat absoluut geen onderwerpen uit de weg en dat is belangrijk in kinderboeken tegenwoordig. Er komen best wel wat thema’s voorbij in “Levy en het witte wonderdoosje”, zo lees je onder andere over pesten, adhd, gescheiden ouders en vriendschap. Het verhaal geeft ook hoop en laat kinderen inzien dat er altijd een oplossing is, zolang je maar probeert en je best doet. “Levy en het witte wonderdoosje” is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer elf/twaalf jaar oud.

Reacties op: Een mooi en meeslepend verhaal, dat belangrijke onderwerpen aankaart!

Levy en het witte wonderdoosje - Lara Reims