Piggie wil niets liever dan voor haar beste vriend Olaf op haar nieuwe trompet spelen. Enthousiast blaast ze allerlei klanken, maar Olaf vindt het niet om aan te horen. Zelfs zijn verkouden tante Molly klinkt nog beter! Moet hij haar de waarheid vertellen?

“Luister naar mijn trompet” is een eenvoudig verhaal uit de tijgerlezen-serie voor de net beginnende lezer. Het verhaal is geschreven als een strip,
veel illustraties aangevuld met tekstballonnetjes met daarin korte en bondige zinnen. De tekst is groot afgebeeld en de illustraties zijn heel erg opvallend en ook enorm grappig. Voor de beginnende lezer is dat natuurlijk erg fijn, het is meer illustraties bekijken dan dat er echt gelezen moet worden. Om te oefenen, vooral in het begin is dit erg fijn en prettig. Kinderen worden dan niet zo snel afgeleid omdat ze alleen maar naar stukken tekst aan het staren zijn. Dat kan natuurlijk erg demotiverend zijn als je al die letters voor je ogen ziet dansen. Voor de gevorderde lezer is dit boekje veel te gemakkelijk en zij lezen dit boekje dan ook binnen een paar minuten uit.

Zeker voor kinderen die lezen erg moeilijk vinden of helemaal niet zo leuk vinden, kan “luister naar mijn trompet” een uitkomst bieden. Het is natuurlijk altijd enorm handig om een aantal van dit soort boekjes in huis of in de klas te hebben, als je kind net gestart is met lezen. “Luister naar mijn trompet” is absoluut een boekje die helpt bij de leesbevordering van kinderen die net begonnen zijn met leren lezen. Het hoofdonderwerp van het boekje is de vriendschap tussen Biggie en Olaf en het leren spelen van de trompet, of probeert Biggie helemaal geen trompet te spelen?

De illustraties van Mo Willems zijn absoluut goed aanwezig in dit boekje, soms op een iets wat hysterische manier, maar toch past dit erg goed bij het verhaaltje. De illustraties zijn grappig, kleurrijk en kinderen zullen er gegarandeerd om moeten lachen. Je vliegt door het verhaal heen, omdat er natuurlijk niet al te veel tekst in staat.

“Luister naar mijn trompet” is een boek uit de tijgerlezen serie. Onderzoek wijst uit dat kinderen het fijnste leren lezen als ze zelf naar een boek grijpen. Daarom is de serie Tijgerlezen ontwikkeld voor beginnende lezers van vijf tot negen jaar. De boeken in deze serie voldoen aan de belangrijkste criteria van kinderen. Ze zijn spannend of grappig en hebben altijd veel illustraties. Meer informatie kun je vinden op www.tijgerlezen.nl of www.naarschoolmetquerido.nl.

Reacties op: Tijgerlezen boekje voor de net beginnende lezer!

Luister naar mijn trompet! - Mo Willems