O, nee...! In alle kranten staat dat Maarten een levensgevaarlijke, dodelijke spin is, maar daar is helemaal niets van waar! Om zijn onschuld te bewijzen moet hij razendsnel een plan bedenken, voordat zijn mensenfamilie besluit om hem uit de weg te ruimen... Samen met zijn achtpotige vrienden - de grote, harige Teun en Lena de trilspin - gaat Maarten aan de slag om zijn naam te zuiveren. Maar daarvoor moet hij eerst vrienden worden met Zoë, zijn kleine huismens. Is Maarten machtig genoeg om het onmogelijke voor elkaar te krijgen?

De kracht van het internet komt heel mooi naar voren in dit leuke en grappige kinderboek voor lezers van acht jaar en ouder. Natuurlijk is “Maarten de machtige” ook superleuk om voor te lezen en dat kan zeker ook al aan jongere kinderen. Grappig hoe Emma Read het hele “opblazen via internet” in een verhaal als deze heeft weten te verweven. Het is in elk geval een mooi actueel thema zeker in de tijd van nu. Ook leert dit verhaal je dat je beter kunt vertrouwen op je eigen gevoel en je eigen mening, wat absoluut een mooie boodschap is.

Je leest het verhaal vanuit het perspectief van Maarten de spin. Doordat je leest wat hij denkt en voelt kun je je goed inleven in zijn persoon en daardoor ook in de andere spinnen. Grappig dat je na het lezen van dit verhaal, opeens veel minder bang bent voor spinnen. Maarten is een kleine spin maar hij is wel goed en oprecht. Eigenlijk zorgen die mensen maar voor een hoop problemen in zijn leventje. Ook vriendschap is een heel groot thema in dit boek en daardoor staan ze samen sterk. Zowel de spinnen onder elkaar als de groeiende vriendschap met het mensenkind Zoë. Zoë vond ik echt een topper, ze was absoluut een ontzettend sterk en sympathiek personage.

De schrijfstijl van Emma Read is echt heel erg prettig, vlot, grappig, speels en kindvriendelijk. Ze gebruikt geen moeilijke woorden, waardoor de zinnen soepel weglezen. De hoofdstukken zijn ook precies lang genoeg. Eenmaal begonnen in dit boek, wil je het eigenlijk niet meer aan de kant leggen. Het is dan ook veel te snel uit, helaas! “Maarten de machtige” is een heel fijn verhaal dat kinderen absoluut heel veel leesplezier geeft. Absoluut een aanrader om in de schoolbibliotheek te hebben staan. Ik weet zeker dat kinderen aangetrokken worden door de kaft en de flaptekst. Daarnaast staan er door het boek heen verschillende illustraties van Alex G. Griffiths, echt een aanvulling op de tekst en gewoon mega leuk om tussendoor naar te kijken.

Reacties op: Dit verhaal brengt heel veel leesplezier!

Maarten de Machtige - Emma Read