Een klein meisje vindt op een dag een ster die hoog uit het heelal is komen vallen. De ster is vies en dof en straalt helemaal niet meer. Het meisje troost de ster en neemt hem mee naar huis. Daar verzorgt ze de ster tot hij weer beter is. Ze worden dikke maatjes. Wat fijn zo’n eigen ster.

Wat een prachtig verhaaltje is “mijn eigen ster”. Het weet je echt in je hart te raken. Aandoenlijk en vertederend hoe dit meisje voor deze gedoofde ster gaat zorgen. Ze troost hem, verzorgt hem, speelt met hem en knuffelt hem. Zo zie je maar wat liefde en aandacht doet met een mens (of ster). Ik vind de boodschap echt meer dan mooi. Het is een boodschap die veel ouders aan hun kinderen mee willen geven. Misschien dat je als ouder dit boekje daarom nog meer kunt waarderen en je je kind na het voorlezen nog even die extra knuffel geeft. Voor je het weet zijn ze groot en vliegen ze uit!

De schrijfstijl van Rosalind Beardshaw is vooral ontzettend lief. De tekst is helemaal in rijm geschreven. Dat geeft een prentenboek toch altijd wel weer iets extra’s. Het verhaal leest daardoor erg soepel en vlot voor en voor je het weet is dit prachtige verhaaltje alweer uit. Gelukkig kun je het steeds weer opnieuw lezen en blijft het net zo mooi als de eerste keer. Mijn zoontje zoekt buiten tegenwoordig in het donker naar de helderste ster, alleen zegt hij dan: “Ik kan hem niet zien lachen, mama, daarvoor is hij te ver weg”. Grappig dat kinderen toch altijd door de maan en sterren aangetrokken worden en extra leuk dat er daarom nu dit leuke prentenboek is.

De illustraties van Corrinne Averriss passen perfect bij dit prentenboek. Ze stralen echt een bepaalde rust uit en daarbij zijn ze gewoon enorm aandoenlijk en liefdevol. Geen overdreven drukke bende, maar echt precies voldoende details per illustratie. Het meisje en de ster worden echt vriendjes en leren dingen van elkaar. Ik kan het blijven zeggen maar echt de liefde straalt van de pagina’s af. Ook het einde van “mijn eigen ster” zit erg sterk in elkaar. Loslaten, maar elke avond even aan elkaar denken en vooral blij zijn met de herinneringen.

“Mijn eigen ster” is een prentenboek dat elke ouder eens gelezen zou moeten hebben met zijn/haar kinderen. Absoluut een aanrader, helemaal met de aankomende feestdagen.

Reacties op: Een prentenboek dat straalt van liefde!

Mijn eigen ster - Corinne Averiss