Als het hoofpersonage uit “mijn vriendje bang” verhuist naar een ander land en naar een nieuwe school gaat, groeit haar vriendje bang alsmaar groter en groter. Het meisje voelt zich erg eenzaam en zondert zich af. Als ze in bed ligt ’s nachts ligt ze maar te woelen en te dromen. Ze begrijpt helemaal niemand en ze denkt dat ook niemand haar begrijpt. Maar is dat wel zo? Hebben andere kinderen in de haar nieuwe klas misschien ook stiekem een vriendje bang?

Wat is “mijn vriendje Bang” een bijzonder prentenboek met een ontzettende mooie boodschap. Iedereen is weleens bang, vooral in nieuwe situaties. Als je ergens voor het eerst bent of voor het eest begint aan nieuwe uitdagingen of avonturen. Dat kan natuurlijk best wel overweldigend zijn en soms zelfs een beetje eng. Dit prentenboek laat heel mooi zien dat je niet alleen staat. Dat iedereen weleens bang is of zenuwachtig. Dat het belangrijk is om aardig te zijn en mensen gerust te stellen. Een verhaal met een boodschap waar zowel jong als oud iets van kan leren.

De schrijfstijl van Francesca Sanna is heel lief, warm en kwetsbaar. Je merkt dat ze een heel erg gevoelig mens is en die gevoelens ook goed over kan brengen op de lezer. Je voelt enorm met het meisje uit het verhaal mee, vanaf het begin roep ze meteen sympathie op. Het meisje in het boek is een beetje introvert en durft niet zo goed op iemand af te stappen, langzaam maar zeker zie je haar opbloeien. Een jongen uit haar klas helpt haar hierbij. Door haar aan te spreken en met haar te spelen. Zo zie je maar wat een beetje aandacht en vriendelijkheid al kan veranderen aan bepaalde situaties.

Francesca Sanna maakte ook zelf de illustraties bij dit prentenboek. Ik vind het een hele grote toevoeging dat het vriendje Bang een vorm heeft. Zo zie je dat wanneer het meisje bang is het poppetje groeit. Zodra ze zich goed voelt en op haar gemak is begint hij weer kleiner te worden. Zo maak je het probleem zichtbaar en is het voor kinderen beter te begrijpen. Het is voor een hoop mensen denk ik, een ontzettend herkenbaar verhaal. Door de illustraties gaat het verhaal echt leven en daardoor kun je als lezer je nog beter in het meisje verplaatsen. Je hebt met haar te doen. Ondanks dat je weet dat het uiteindelijk best wel goed zal gaan komen, is de stap daarnaartoe soms best groot voor iemand. Heel fijn dat er prentenboeken zijn zoals deze. Een verhaal met een hele belangrijke boodschap die kinderen in laat zien dat een beetje vriendelijkheid en empathie voor andere mensen belangrijk is in het leven.

Reacties op: Bijzonder verhaal over bang zijn..

Mijn vriendje Bang - Francesca Sanna