Vivian Carter is het zat. Ze is haar leraren zat, die altijd op de hand van de footballspelers zijn. Ze is de kleding­voorschriften van school zat, en de jongens die de meisjes in de gang lastigvallen en seksistische opmerkingen maken tijdens de les. Maar ze is het vooral zat zich altijd aan de regels te moeten houden. De moeder van Viv was een stoere punkrocker in de jaren negentig, een Riot Grrrl. Naar haar voorbeeld begint Viv met Moxie, een feministisch "zine' dat ze anoniem op school verspreidt. Het is haar manier van stoom afblazen, maar algauw verspreiden ook andere meisjes de boodschap van Moxie. En dan blijkt dat ze niets minder dan een meidenrevolutie is gestart.

“Moxie” is een inspirerend boek met een mooie en duidelijke boodschap vooral voor meisjes en vrouwen. Het opent ook echt wel je ogen, terwijl iedereen eigenlijk wel weet dat het er altijd al zo aan toe gaat (niet overal in de mate van dit boek natuurlijk). Het is toch wel ontzettend stoer te zien hoe er een ware revolutie ontstaat op deze highschool en meisjes voor zichzelf op beginnen te komen. Heel mooi hoe de gezamenlijke standpunten van al deze verschillende groepen binnen de school, iedereen aanzet om daar voorbij te kijken en het samen op te nemen tegen het grotere geheel. De meiden staan op voor gelijke rechten voor iedereen, go girls!

Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Vivian (Viv) en doordat je leest wat zij denkt en voelt kun je je goed inleven in dit hele verhaal. Ondanks dat niemand weet dat Viv het zine schrijft, zie je daardoor wel een ontwikkeling bij Viv ontstaan. Ze groeit van onzeker en verlegen meisje naar een stoere dame die opkomt voor haar standpunten. Ook zie je de ontwikkelingen bij haar vriendinnen en dan hebben we natuurlijk Seth, die gelukkig laat zien dat niet alle jongens zijn zoals de footballspelers. Het was een heel blik gevuld met verschillende personages en iedereen had zo zijn/haar eigen karaktereigenschappen en eigen verhaal. Op die manier droeg iedereen wel iets bij aan het verhaal. Gaaf hoe alles mooi in elkaar valt en een verhaal gaf dat goed in balans is.

De schrijfstijl van Jennifer Mathieu is vlot, stoer en beeldend. Je waant je helemaal op highschool en gaat helemaal op in dit verhaal. De auteur gaat ook zeker geen moeilijke onderwerpen uit de weg zo komen er bijvoorbeeld ook dingen voorbij als pesten en ongewenste intimiteiten. De hoofdstukken zijn lekker kort en je vliegt dus door dit boek heen. De vormgeving van “Moxie” is ook ontzettend tof gedaan, zo vind je dus ook echt delen van het “zine” in het boek inclusief afbeeldingen. Dat maakte toch dat je je nog beter in kon leven en zo kwam alles ook beter over. “Moxie” is een heerlijk feministisch verhaal waar veel young adult liefhebbers (jong of oud) van zullen gaan genieten.

Reacties op: Toffe Young Adult met sterke boodschap! Go girls!

Moxie - Jennifer Mathieu