Evie Summers dreigt haar baan kwijt te raken tenzij ze de notoir lastige scenarioschrijver Ezra Chester overhaalt om het script voor een Hollywood-romcom te maken. Het probleem? Hij weigert. Ze moet hem bewijzen dat je verliefd kunt worden zoals in een film. Anders geen script. Evie heeft dus geen keus. Bovendien worden mensen iedere dag verliefd. Het zou toch kunnen? Ze zet het ene na het andere romcom-scenario in scène op zoek naar de ware. Kan het leven ooit zo zijn als in een film?

Wat is “net als in de film” een heerlijke feelgoodroman. De verwijzingen naar wereldberoemde scènes uit de bekendste romcoms is echt zo ontzettend leuk bedacht. Het begin van elk een hoofdstuk is geschreven als een scenario en vervolgens gaat dat over in het ik-perspectief van Evie. Evie is een heel fijn en leuk hoofdpersonage. Ze is allesbehalve perfect en komt in de meest grappige en soms zelfs bizarre situaties terecht. Ze weet elke keer weer een lach op je gezicht te toveren. Evie is (vooral in het begin) veel te naif, maar ze maakt zeker een mooie ontwikkeling door en uiteindelijk laat ze dan ook het kaas niet meer van haar boterham eten.

De vriendengroep van Evie is een heerlijk gevarieerd stelletje bij elkaar. Jeremy, Maria, Sarah en dan natuurlijk Evie zijn echt aan elkaar gewaagd. Ze hebben allemaal hun sterke en zwakke karaktereigenschappen, maar ondanks alles, steunen ze elkaar en staan ze altijd voor elkaar klaar. De auteur heeft de personages in “net als in de film” heel realistisch neergezet en daardoor is dit verhaal ook zo “echt”. Het is hier en daar zeker wel iets over de top, maar ach, dat is het echte leven soms ook.

De meet-cutes (het moment dat de hoofdrolspelers elkaar heel toevallig voor het eerst ontmoeten) die Evie in scène zet zijn soms echt te grappig, de ene is nog leuker dan de andere. Daarnaast zit het boek vol met hilarische uitspraken. Iets met: een drol die je niet kunt oppoetsen, maar wel kunt besprenkelen met glitters. Je moet dit verhaal echt zelf lezen om het helemaal te kunnen begrijpen.

“Net als in de film” is de debuutroman van Rachel Winters. Haar schrijfstijl is vlot, beeldend, luchtig, vol humor en heerlijk zoet en romantisch. Je waant je gedurende het lezen echt in het verhaal en kunt je goed inleven in Evie en al haar belevenissen. Het boek was absoluut te snel uit! De hoofstukken hadden een hele fijne lengte. Het boek was niet gemakkelijk aan de kant te leggen, je wilt gewoon weten hoe het allemaal afloopt. Dit verhaal bevat alle ingrediënten voor een ultiem feelgood. Dit boek zal dan ook zeker de feelgood-liefhebbers heel erg blij maken.

Reacties op: Genieten voor alle feelgood-liefhebbers!

Net als in de film - Rachel Winters