In “ontzettend irritant” vind je negen doldwaze avonturen van Andy. Verhalen over een irritante vlieg, een denkbeeldige verzonnen vriend genaamd Fred, een enge tuinkabouter en een schoolfeest waar Andy verkleed als zijn zus naartoe gaat. Compleet verschillende verhalen, maar stuk voor stuk allemaal hilarisch. Ik denk dat dit weleens het grappigste boek van 2019 kan gaan worden.

“Ontzettend irritant” is een boek waarbij je moet lachen, gieren en brullen. Het is hysterisch, zowel in de tekst als in de illustraties. Deze verhalen kun je gewoon niet lezen zonder een lach op je gezicht. Wat een humor, wat een gekheid, hoe kan iemand dit allemaal verzinnen? Het is echt ongelofelijk, je kunt het serieus zo gek niet bedenken of het staat in dit boek. Kinderen gaan hiervan genieten, maar geloof mij, dit is net zo leuk voor ouders. Zulke herkenbare situaties, in een heerlijk extra overdreven sausje. Als je het leest zul je meerdere keren bij jezelf denken, ohhh ja… HELP dit heb ik ook weleens meegemaakt.

De schrijfstijl van Andy Griffiths is weer enorm herkenbaar, super vlot en hoe kan het ook anders extreem grappig. Je begint in dit boek en op een geven moment denk je, chips, het is al uit! Deze negen verhalen lees je in sneltreinvaart weg, het liefst allemaal achter elkaar aan. Als het boek uit is, begin je het liefste weer van voor af aan. Hebben jullie al door dat ik dit boek te gek vind? Eigenlijk moeten jullie het allemaal gaan lezen, want ik moet hierover praten met andere mensen, haha.

De illustraties zijn ook weer een verhaal apart. Aan de zijkant van de pagina’s (ja, ECHT alle pagina’s) staan allemaal krabbels, tekeningetjes, doodles van Terry Denton. Het zijn er als ik de achterflap van het boek mag geloven 633, ik heb ze niet nageteld, dat geloof ik gewoon. Soms gaan de illustraties over dingetjes uit het verhaal en geeft het zo nog iets extra grappigs mee en wordt alles nog eens even extra dik uitgesmeerd. Maar soms gaat het ook over compleet andere dingen, iets dat helemaal niet met het verhaal te maken heeft of moet je bijvoorbeeld op een ander pagina gaan kijken, te leuk bedacht.

“Ontzettend irritant” is een ideaal boek voor kinderen die minder van lezen houden. Al geloof ik oprecht dat dit boek voor iedereen geschikt is. Als je even geen zin hebt om te lezen, bekijk je gewoon al die leuke tekeningetjes. Daarnaast zijn het meerdere op zichzelf staande verhalen, wat voor kinderen met een korte concentratieboog heel fijn is. Je leest een verhaaltje en legt het vervolgens even weg om het op een later tijdstip weer op te pakken en verder te lezen. Ook met voorlezen zijn losse en korte verhalen heel fijn. Zo kun je één verhaaltje uitlezen en stop je dus niet halverwege iets.

Kortom, “ontzettend irritant” is absoluut geen literair hoogstaand boek met heftige en zware onderwerpen, maar dat neemt niet weg dat het gewoon echt een hilarisch leuk boek is dat iedereen gelezen zou moeten hebben. Hou je van grappige verhalen? 200% dat dit boek je dan blij gaat maken en een grote lach op je gezicht tovert.

Reacties op: Gigantisch Grappig!

Ontzettend irritant - Andy Griffiths
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 13,99