Iedereen op de kermis kijkt raar op als er na een hagelbui opeens een grote, zwarte tent tussen hun kramen wordt opgezet. De jonge poppenspeelster Matje is razend nieuwsgierig naar de Engelssprekende nieuwkomers. Zouden deze mensen haar iets kunnen vertellen over Amerika, het land van haar dromen? Wat ze niet weet is dat de komst van de nieuwe kermisreizigers haar hele leven overhoop zal gooien. Na een vernietigende brand slaat Matje met haar zusje Kee, vriend Puf en aapje Toets op de vlucht. Ze slepen een koffer met wonderlijke inhoud mee. Wat heeft deze inhoud te betekenen? En zal het de kinderen lukken hun grote droom waar te maken?

In “onze lange reis met het hoofd in de koffer” volgen we het verhaal van de zusjes Matje en Kee die samen met hun vriend Puf en aapje Toets vluchten voor de enge kermisbaas Bonker. Ze nemen je mee op reis, een groot avontuur voor deze jonge kinderen met een mysterieuze koffer vol met spullen en geheimen. Vanaf het moment dat de reis begint is het alsof je zelf ook mee bent op avontuur. Je leest wat deze kinderen denken en voelen, waardoor je je heel goed kunt inleven in hun toch wel bizarre verhaal. Ik had meerdere keren dat ik ze gewoon even een dikke knuffel wilde geven. Zo jong en toch al zo volwassen moeten zijn. Er komt duidelijk naar voren dat niet elk leven bestaat uit alleen maar rozengeur en maneschijn. Het zit ze niet mee, maar toch blijf je gefascineerd doorlezen om erachter te komen hoe het voor deze kinderen zal gaan aflopen. Wat een doorzetters en wat een dappere kermiskinderen.

Het verhaal speelt zich af in begin van 1900 en dat is zo goed te merken aan de bepaalde sfeer die er gedurende het verhaal hangt. De verschillende bij-personage maken dit plaatje helemaal compleet! De schrijfstijl van Marlene Rebel en Lucinda Vos is realistisch, sfeervol, levendig en beeldend. Het verhaal voelt echt, zoals het leven toen de tijd was, of hoe ik denk dat het was. Je proeft en voelt de sfeer van de kermis, je ziet de stationshallen en stoomtreinen voor je. Wat ook ontzettend mooi was waren de dromen van deze drie kinderen en hoe ze ervoor knokken om deze uit te laten komen, of in elk geval proberen uit te laten komen. Wat ook heel mooi is beschreven is de groeiende vriendschap tussen de kinderen, er voor elkaar zijn, elkaar steunen maar ook elkaar leren accepteren zoals ze zijn.

Ondertussen speelt er ook nog een spannend mysterie, alle puzzelstukje vallen gedurende het lezen langzaam in elkaar. In het begin duurt het wel even voordat het verhaal helemaal op gang is, je moet even je weg vinden. Het verhaal moet even groeien, maar eenmaal een stukje op weg, komt dat goed en wil je het verhaal eigenlijk niet meer aan de kant leggen. Kortom, “onze lange reis met het hoofd in de koffer” is een verhaal dat je niet wilt missen. Een aanrader voor kinderen vanaf tien jaar, maar natuurlijk kun je het eerder al voorlezen. Op die manier kun je als ouder ook heerlijk mee genieten van dit mooi verhaal, dat leuk is voor zowel jong als oud.

Reacties op: Een mooi en sfeervol verhaal!

Onze lange reis met het hoofd in de koffer - Marlene Rebel Lucinda Vos