In “ooit zul je het begrijpen” volgen we Julia. Ze heeft al veel meegemaakt en verliest in korte tijd haar vader, oma en vriend. Ze raakt zichzelf een beetje kwijt en besluit haar leven om te gooien. Ze solliciteert voor een baan als psycholoog in een verzorgingshuis voor ouderen, vlak bij haar ouderlijk huis waar haar moeder nog steeds woont. Niemand van haar familie is ervan op de hoogte dat ze zo dichtbij woont, maar ze heeft de tijd voor zichzelf nodig om uiteindelijk weer gelukkig te kunnen zijn. Julia heeft een grote angst voor verlies, maar ze geeft langzaamaan haar verdriet een plekje en in haar groeit een grote liefde voor alle bewoners van verzorgingshuis: Les Tamaris. Als ze op een dag de kleinzoon van één van de bewoners ontmoet, lijkt haar leven plotseling een andere wending te nemen.

Je leest het verhaal vanuit het perspectief van Julia. Ze is heel sterk neergezet en goed uitgewerkt als personage. Je leest wat Julia denkt en voelt en daardoor kun je je ook heel goed in haar inleven. Je snapt haar angsten en beslissingen en naarmate het verhaalt vordert mag je haar steeds meer en begint ze echt aan te voelen als een goede vriendin. Je gunt haar geluk en een goed, rustig en liefdevol leven toe. Doordat ze zoveel mee heeft gemaakt in haar leven heb je meteen vanaf het begin heel veel sympathie voor haar.

In “ooit zul je het begrijpen” gaat het natuurlijk vooral over verlies, verdriet en rouw. Het boek laat je zien dat iedereen dat doet op een andere manier en dat je elkaar daarin ook moet accepteren en vooral ook respecteren. De verschillende fasen van rouw komen op een hele mooie en toch ook wel luchtige manier voorbij. Het is een verhaal dat je zult lezen met een lach en een traan. Sommige momenten zijn lachwekkend andere zijn weer ontzettend triest. Juist deze afwisseling is heel erg prettig en fijn. Toch is het ook een verhaal dat hoop geeft en laat zien dat het belangrijk is te leven in het hier en nu.

De schrijfstijl van Virginie Grimaldi is ontzettend oprecht en eerlijk. Het is zoals het leven: echt, met ups en downs, verdriet en liefde, alles erop en eraan. Niemand weet dat alles zo realistisch vast te leggen als Virginie Grimaldi. Het verhaal barst van alle verschillende emoties, maar ze weet het wel allemaal op een hoopvolle en hartverwarmende manier te vertellen. Iedereen weet dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is in het leven, dat is ook zo dit verhaal. Het verhaal is absoluut ook verrassend, sommige dingen zie je echt niet meteen aankomen en landen pas na een tijdje. Daarnaast lees je het ook binnen de kortste keren uit, het is vlot en door de korte hoofdstukken vlieg je er zo doorheen.

Vanaf het vorige boek van Virginie Grimaldi, “weet je nog” ben ik eigenlijk al fan. Met “ooit zul je het begrijpen” laat ze zien dat het niet een eenmalige voltreffer was. Ook dit boek was weer fantastisch met all the feels. Ik kan echt niet wachten op haar volgende boek!

Reacties op: Een oprecht en hartverwarmend verhaal!

Ooit zul je het begrijpen - Virginie Grimaldi
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99