Als Ottilies broertje Wallie plotseling verdwijnt, gaat Ottilie op onderzoek uit. Ze ontdekt dat Wallie is ontvoerd door pakkers en dat deze mannen meerdere jonge jongens naar de drochtenjagers brengen. Dit is een geheim genootschap dat jongens traint om op wilde monsters te jagen. Meisjes zijn bij de jacht niet welkom. Om Wallie te kunnen bevrijden, doet Ottilie zich dus voor als jongen en stapt ze in deze mysterieuze wereld van de drochtenjacht. Niemand van de andere jagers behalve Wallie weet dat ze eigenlijk een meisje is. Ondanks alles blijkt Ottelie één van de meest getalenteerde jonge jagers. Ze duikt ondertussen ook nog eens dieper in het ware geheim van de drochtenjagers. Zouden Ottilie en Wallie kunnen ontsnappen en terug thuis weten te komen?

“Ottilie en de drochtenjagers” is één van de meest veelbelovende jeugdboeken die ik de afgelopen tijd gelezen heb. Direct vanaf het eerste hoofdstuk zit je midden in het verhaal. Je leest het verhaal vanuit het perspectief van Ottilie en doordat je leest wat ze denkt en voelt kun je je heel goed in haar persoon inleven. Ottilie is zeker in het begin een ontzettend bang en onzeker meisje, maar vanaf het moment dat haar broertje Wallie verdwijnt merk je meteen al dat ze een ontwikkeling doormaakt. Dat gevoel van, alles om hem te redden, grijpt je echt naar de keel. Ze moet en zal hem vinden en redden. Die gevoelens waren absoluut heel realistisch neergezet, want familie is en blijft familie en daar doe je alles voor.

Ottilie is een meisje en meisjes mogen geen drochtenjager zijn, dat is te gevaarlijk. Er wordt in dit verhaal behoorlijk onderscheid gemaakt tussen jongens en meisjes. Gelukkig weet Ottilie zich goed staande te houden en heeft ze veel moed, lef en talent. Er komen zeker wel meisjes voor in het verhaal, maar deze zijn de zogeheten slovies en deze meisjes en vrouwen werken vooral in het huishouden.

Rhiannon Williams heeft een groot talent om een wereld te scheppen en deze helemaal tot leven te laten komen. Je ziet alles door haar beschrijvingen en details precies voor je. Je waant je tijdens het lezen op de plekken waar Ottilie is. Je ziet de proeven en de drochten voor je neus verschijnen en je hebt zelfs het idee dat je op de rug van een zweversluip zit. Dit verhaal is echt een sensatie en een mega avontuur van het begin tot het einde. “Ottilie en de drochtenjagers” is het eerste deel in een trilogie, dus gelukkig kunnen we voorlopig nog twee delen vooruit. Al zou ik wensen dat ik het tweede deel op dit moment al in mijn handen had. In mei 2020 verschijnt het tweede deel in de trilogie: “Ottilie en de monstermacht”.

De schrijfstijl van Rhiannon Williams is vlot, beeldend en fantasierijk. Je vliegt door de hoofdstukken heen en voor je het weet is dit verhaal alweer uit. Na dit eerste boek ben je alleen nog maar meer nieuwsgierig naar de rest van dit hele avontuur. Heel veel kinderen en volwassenen zullen gaan smullen van deze boeken. Voor iedereen, die gek is op avontuur, mysterie, fantasy, geheimen en monsters, ga dit boek absoluut lezen! Je zult er echt geen spijt van krijgen. Dit verhaal is geschikt voor kinderen vanaf negen jaar.

Reacties op: Een geweldig fantasy avontuur voor kinderen!

Ottilie en de drochtenjagers - Rhiannon Williams