Oscar is postbode in het dorp waar hij woont. Elke dag bezorgt hij vrolijk de post bij de mensen in de buurt en hij maakt met iedereen een vrolijk praatje. Wat een bijzondere mensen en wat een bijzondere huizen! Aan het eind van de dag is Oscars tas altijd leeg, maar wat zou hij graag zelf ook eens een brief of een kaartje ontvangen...

Zoekboeken zijn erg hip tegenwoordig en het is ondertussen al bijna niet meer mogelijk om echt origineel te zijn. “Post voor Oscar” is een zoekboek waarbij alle tekeningen handgemaakt zijn met een piepklein schaartje, dat is toch wel echt een prestatie en daarnaast is het natuurlijk gewoon enorm origineel. Dat er heel veel tijd en ontzettend veel liefde in dit boek is gestopt is er dan ook absoluut vanaf te zien. De illustraties in dit boek vallen echt onder de noemer knipkunst, tot op de kleinste details is alles zoals het hoort te zijn en geloof mij sommige dingen zijn echt mini.

De opbouw van het verhaal is mooi gedaan en verloopt dan ook stap voor stap chronologisch naar het einde toe. Eerst krijg je een stukje te lezen over Oscar en leer je deze lieve postbezorger kennen. Vervolgens zie je welke post Oscar deze dag precies rond gaat brengen en zo neemt hij je mee langs verschillende huizen en families. Op elke dubbele pagina vind je een kort verhaaltje met daarin een zoekopdracht verwerkt. De ene keer zijn dit objecten/spulletjes die je moet zoeken, de andere keer is het een raadsel dat je op kunt lossen als je goed kijkt en nadenkt. Leuk dat er variatie in de opdrachten zit, dat maakt alles meteen een stapje uitdagender en moeilijker. Ook staat er in het begin van het boek meteen al een opdracht, waardoor je meteen vanaf de eerste pagina alles goed aan het bekijken en ontdekken bent.

“Post voor Oscar” is geschreven en geïllustreerd door Lisa Manuels en dit is haar eerste uitgegeven prentenboek. De tekst is heel lief en kindvriendelijk geschreven, de opdrachten zijn leuk en gevarieerd, maar de kracht van dit zoek- en prentenboek zit hem toch wel vooral de mega gave illustraties. Ze zet een hele prettige en liefdevolle sfeer neer met al haar knipseltjes. Er valt zo ontzettend veel te bekijken en de kleine details zijn echt fantastisch. Daarnaast is het ook enorm fijn om naar de illustraties te kijken door de kleuren, die stralen een hele fijne rust uit. Door de grote hoeveelheid kleine knipsels en vele details in combinatie met de zachte en warme kleuren is dit boek heel mooi in balans. Het is echt een compleet plaatje met alles erop en eraan.

Nadat je "Post voor Oscar" gelezen hebt en de opdrachten uitgevoerd hebt, hoop je dat er nog veel meer boeken van Lisa Manuels haar hand zullen gaan verschijnen. “Post voor Oscar” is absoluut een musthave voor iedereen die gek is op zoekboeken.

Reacties op: Prachtig en origineel prenten-zoekboek!!

Post voor Oscar - Lisa Manuels