In “Professor S. en de verslaafde koning” volgen we Brian en Zhé tijdens hun zoektocht naar de opa van Zhé. Hij is plotseling verdwenen en niemand weet waar hij is. Als ze per ongeluk samen met opa’s tijdraket in een vreemd land met de naam: Breinstein terecht komen, hopen ze daar ook de opa van Zhé (professor S.) te kunnen vinden. Het gaat niet erg goed met Breinstein en de koning regeert het land ook niet meer. Wat is er toch aan de hand met Breinstein? Kunnen Brian en Zhé het mysterie oplossen en opa vinden?

Wat ontzettend leuk is aan dit boek, is dat er aan het einde van elk hoofdstuk allemaal hersenfeitjes en informatie te vinden is. Je hebt dus aan de ene kant het fantasie verhaal van Brian en Zhé met daarin verwerkt al allemaal linkjes naar de hersenfeitjes en aan de andere kant de complete informatie en feiten. Je maakt dus als het ware een reis door het brein maar dan op een enorm leuke manier. “Professor S.” is dus eigenlijk een ontzettend leerzaam boek. Zelfs voor ouders, dus ga dit boek heerlijk samen lezen met de kinderen en steek er ondertussen zelf ook nog iets van op.

In “Professor S. en de verslaafde koning” lopen de hersenfeitjes als een rode draad door het verhaal heen. Geniaal bedacht als je het mij vraagt. Ik heb dit verhaal met zoveel plezier gelezen. Je vliegt er doorheen en voor je het weet is het uit. Ook heeft het verhaal een hele mooie boodschap. Iedereen zit tegenwoordig erg veel online en eigenlijk is dat ook gewoon een soort verslaving. Op deze manier maakt je kinderen duidelijk dat ze zich misschien ook op andere dingen kunnen concentreren.

De schrijfstijl van Erik Scherder, Fred Diks en Mariëlle van de Beek is erg prettig, vlot en informatief. Je krijgt op een hele subtiele manier, best wel wat feitjes te lezen. Doordat ze er een verhaal omheen bedacht hebben, blijft alles veel beter hangen. Er staan wel wat moeilijke woorden in de tekst, maar alles wordt echt heel duidelijk uitgelegd, zodat het voor iedereen goed te begrijpen is. Daarnaast vullen de illustraties van Mariëlle van de Beek ook erg veel toe, ze versterken de tekst enorm. Doordat kinderen alles ook in plaatjes voor zich zien, is alles nog veel beter te snappen. Wat ook super tof is, alle illustraties zijn in kleur.

Kortom, een ontzettend interessant en leerzaam kinderboek, op een niet saaie manier. Echt een aanrader voor jong en oud. Iedereen zou "professor S. en de verslaafde koning" gelezen moeten hebben.

Reacties op: Een leerzaam maar ontzettend leuk kinderboek!

Professor S. en de verslaafde koning - Erik Scherder