“Raak me. Niet.” van Laura Kneidl gaat over de achttienjarige Sage. Op haar verjaardag komt ze aan op de universiteit van Nevada. Ze heeft niets: geen geld, geen huis, geen vrienden. Alleen de droom dat ze opnieuw kan beginnen en kan vergeten wat er thuis in Maine is gebeurd. In Nevada krijgt ze een bijbaantje in een bibliotheek, waar ze haar collega Luca ontmoet. Hij is alles waar Sage bang voor is, met zijn doordringende ogen, tattoos en ruige uiterlijk. Maar Luca is niet wie hij lijkt te zijn en hij laat Sages hart ook op een andere manier sneller kloppen.

Je leest het verhaal vanuit het personage van Sage. Ze heeft het verre van gemakkelijk gehad tot nu toe in haar leven en dat zorgt er direct voor dat je sympathie voor haar hebt. Je leest gedurende het verhaal wat ze precies denkt en voelt en daardoor snap je als lezer haar beweegredenen heel erg goed. Sage is alleen enorm gesloten, ze heeft torenhoge muren opgetrokken en praat het liefste gewoon niet over haar verleden en haar problemen. Daardoor snappen andere natuurlijk niet wat er met haar aan de hand is en wat er achter haar gedrag schuilt. Naarmate je verder komt in het verhaal beginnen de puzzelstukjes op zijn plek te vallen en heb je vooral heel erg met haar te doen.

Toch weet Sage op de universiteit nieuwe vrienden te maken en treft ze het meteen goed met April en haar broer Luca. Zij doorzien Sage een soort van en proberen haar dan ook te helpen. Sage weet zelf ook heel goed dat ze problemen heeft en zoekt hiervoor zelf ook naar oplossingen. Ze vindt professionele hulp bij een gespecialiseerde psycholoog, wat ik erg sterk vond aan het verhaal. Ze gaat niet in een hoekje zielig zitten zijn en dat maakt haar sterk. Je hebt daardoor ook hoop dat het misschien ooit goed zou kunnen aflopen voor haar, je gunt het haar in elk geval van harte.

Luca steelt elke vrouw zijn hart, een grote, stoere vent maar, met een hart van goud. Die zelf zijn weg aan het vinden is in het leven. Hij laat Sage zien dat er ook goede mannen zijn en niet iedereen hetzelfde is als die ene man die haar hele leven op zijn kop gezet heeft en eigenlijk vanaf een afstand nog steeds doet. Ondanks dat Sage weg is uit Maine, blijft ze bang. Je voelt haar frustratie en angst gedurende het lezen en het verhaal weet verschillende emoties op te roepen, een ware achtbaan van gevoelens. Dat weet auteur Laura Kneidl allemaal perfect over te brengen op de lezer. Haar schrijfstijl is ontzettend meeslepend, pakkend en vlot, voordat ik het wist was dit eerste deel van het tweeluik al uit. Wat een verhaal, ik heb van elk woord, elke zin en elke pagina van “raak me. Niet.” genoten.

En dan nog even over het einde, OMG dit einde! Of het je hart gaat breken of laat smelten mogen jullie natuurlijk zelf gaan lezen en ontdekken, maar je wilt na dit eerste deel gegarandeerd lezen hoe het verhaal van Sage en Luca verder gaat. Gelukkig is “Verlies me. Niet” ondertussen al verschenen en kun je meteen door. Pffff, dat is echt wel een opluchting hoor, geloof mij maar!

Reacties op: Dit verhaal raakt je op veschillende manieren..

Raak me. Niet. - Laura Kneidl