Loep is 11 jaar en kan alles, behalve stilzitten. Als haar zusje valt en in het ziekenhuis belandt, krijgt Loep de schuld en moet ze voorlopig bij haar oom en tante gaan wonen. En die wonen best ver weg... Loep doet haar best om zich als een rustig meisje te gedragen, zodat ze snel weer naar huis mag. Zo neemt ze zich voor om niet naar het verlaten pretpark Silvaland in het bos te gaan. Ook belooft ze om uit de buurt te blijven van het oude verwaarloosde hotel. Maar voordat ze het weet raakt ze verzeild in een strijd met de grootste pestkoppen van haar nieuwe school. Hiermee brengt ze niet alleen zichzelf maar ook haar nieuwe vriend Walter in gevaar. Is rustig worden het enige wat haar kan helpen?

"Rennen!" is geschreven vanuit het perspectief van Loep en doordat je leest wat zij denkt en voelt is het ontzettend gemakkelijk je in te leven in haar. Haar gedachten schieten geregeld alle kanten op en er zit echt een zekere kinderlogica in veel dingen die ze denkt en doet. Heel mooi om alles te lezen vanuit dit energieke perspectief en eens niet een “standaard” hoofdpersoon te hebben. Het zit Loep allemaal niet mee en je merk aan alles dat ze het graag goed wil doen voor andere en daarbij zichzelf af en toe een beetje verliest. De boodschap “jij bent jij” is dan ook echt heel erg mooi in dit boek. Tenslotte is iedereen mooi zoals hij/zij is. Door dit verhaal gaat deze boodschap dan ook echt leven en snappen kinderen uiteindelijk dat niet iedereen hetzelfde is en dat iedereen de dingen doet op zijn/haar eigen manier.

De schrijfstijl van Cora Sakalli was vlot, beeldend en ontzettend pakkend. Je wilt de hele tijd weten wat er nu precies gebeurd is met Loep haar zusje en hoe Loep de situaties aan gaat pakken. Sommige dingen waren logisch, sommige dingen waren verrassend en het gaf je echt een inkijkje in het leven van Loep, wat enorm interessant was. De problemen waren heel realistisch beschreven en daardoor bleef je het gehele verhaal aandachtig doorlezen. Het verhaal riep hier en daar ook echt wel verschillende emoties op, wat dit verhaal een extra laag gaf, een diepere laag om over na te denken. Daarnaast is het verhaal met zijn 189 pagina’s dan ook veel te snel uit.

Ik vind “Rennen!” een hele grote aanrader om als juf/meester voor te lezen in de klas. Je kunt er ontzettende mooie gesprekken mee starten over verschillende onderwerpen die spelen in de klas/op school. Het boek is zeer geschikt om in te zetten rondom het thema pesten of anders zijn. Ik denk dat dit verhaal kinderen zeker tot denken aanzet en ze meer begrip zullen hebben voor energieke en drukke kinderen, omdat dit verhaal ze het beter doet laten begrijpen.

Reacties op: Jij bent jij!