In “rood vind ik het allermooist” geschreven en geïllustreerd door Annemie Berebrouckx volgen we Rosa en Robin. Rosa houdt van alle kleuren, maar rood vindt ze het allermooist. Alle dieren die voorbij komen houden van andere kleuren en laten iedereen het mooie zien van hun eigen lievelingskleur. Maar als kat aan de beurt is, is het pikkedonker en zijn alle kleuren weg.

Aan de kaft van dit boek is al duidelijk te zien dat rood de lievelingskleur is van Rosa. Het verhaal begint dan ook in een prachtig rood bloemenveld. Rood is natuurlijk niet de enige kleur die mooi is. Iedereen mag zijn eigen lievelingskleur hebben en laten zien waarom ze deze kleur zo mooi vinden. Niet iedereen zal dezelfde kleur mooi vinden en dat hoeft ook helemaal niet. Verschillende dieren laten verschillende kleuren zien. Elke kleur heeft wel iets moois ook al is dat niet je lievelingskleur. Per kleur noemen de dieren verschillende dingen op die de betreffende kleur hebben. Zo zijn frambozen en suikerspinnen bijvoorbeeld roze en chocolade en hondendrollen bruin. Kinderen leren op deze manier ook meteen goed de kleuren.

De schrijfstijl van Annemie Berebrouckx is ontzettend prettig, lief en vlot. Ze herhaalt elke keer bepaalde zinnen, waardoor het allemaal goed blijf hangen bij kinderen. Ze geeft duidelijke en herkenbare voorbeelden waardoor jonge kinderen ook alles goed kunnen begrijpen. Voor een prentenboek staat er best nog wel aardig wat tekst in, maar het leest zo soepel en gemakkelijk voor dat je dat eigenlijk amper merkt. Voor je het weet is het boek al uit.

De illustraties maken dit prentenboek natuurlijk extra tof. Al die verschillende kleuren in mooie grote prenten. Het draait in dit prentenboek echt om de kleuren en dat komt door de illustraties goed naar voren. De glow in the dark pagina is natuurlijk wel een echte blikvanger. Kinderen vinden dit echt geweldig en bijzonder. Vergeet niet om de pagina voor het voorlezen even een paar minuten onder een felle lamp neer te leggen, anders doet de pagina het bijna niet en is het hele wauw-effect weg.

In de kleuterklas is dit boek ook ontzettend leuk te gebruiken. Je kunt het verhaal als juf/meester voorlezen en er allerlei leuke kleur-opdrachten aan koppelen. Sorteer plaatjes op kleur, laat kinderen met dezelfde kleur shirt (schoenen/broek/haar) bij elkaar gaan staan. Ook kun je kinderen laten vertellen over hun lievelingskleur en ze daar een leuke knutsel/tekenopdracht over laten maken. Je kunt er echt alle kanten mee uit.

“Rosa & Robin, rood vind ik het allermooist” is absoluut een aanrader voor kinderen vanaf vier jaar. Extra bijzonder door the glow in the dark pagina!

Reacties op: Welke kleur vind jij het allermooist?

Rood vind ik het allermooist! -
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 12,99