“Rory de Raaf detective, de grote geldroof” is alweer het derde deel in deze leuke, stoere en grappig boekenserie. We volgen in de boeken Rory de raaf. Hij lost als een echte detective allerlei zaken op. Deze week hadden ze op zijn school het grootste, beste schoolfeest ooit. Ze hadden springkussens, sumoworstelaars en een echte levende komodovaraan. Ze haalden massa’s geld op om een nieuwe avonturen speeltuin te kunnen bouwen, maar dat geld werd gestolen door een gemene dief. Zal Rory de dief kunnen opsporen?

De Rory de Raaf boeken zijn ideaal voor kinderen vanaf 7 jaar die niet zo gek zijn op lezen. Dit derde deel toont als een vrij dik boek, maar in verhouding staat er maar weinig tekst in en bestaat het overgrote deel ervan uit illustraties. Het lettertype is vrij groot en dus leest het voor de beginnende lezen ook vrij gemakkelijk weg. Daarnaast zijn boeken als deze heel fijn voor kinderen met een korte concentratieboog. Geen lange lappen met tekst, maar korte stukjes tekst en veel te bekijken. Absoluut fijn om als juf/meester zulke boeken in de klas te hebben.

De illustraties van Ralph Lazar zijn een soort van zwarte pen schetsen/tekeningen. De illustraties zijn zwart/wit/grijs en bevatten geen kleur. De illustraties zijn vooral een grappige toevoeging aan het verhaal. Het verhaal op zich is al grappig, maar de illustraties versterken dat nog eens extra. Het zijn geen hoogstaande kunstwerken, maar de tekeningen passen wel perfect bij dit verhaal.

Het is geen serieus verhaal. Je moet alles wel een beetje met een korreltje zout nemen. Het is vooral een heel fantasierijk, stoer en grappig verhaal. Andrew Clover zijn schrijfstijl is erg prettig, vlot, luchtig en vol met humor. Je ziet detective Rory helemaal voor je en ligt regelmatig in een deuk van het lachen. Hij gebruikt hele herkenbare situaties en overdrijft deze dan nog een beetje extra. Er staan geen mega moeilijke woorden in de tekst en als er wel een iets moeilijker woord staat, begrijpen kinderen dit meestal wel aan de hand van de illustraties. Ook is dit boek prima voor te lezen, al denk ik persoonlijk dat het leuker is voor kinderen om ze zelf te lezen. Veel kinderen zullen met heel veel plezier de boeken van “Rory de Raaf detective” lezen.

Er verschenen eerder al in deze serie:
- Deel 1 Rory de Raaf.
- Deel 2 Rory de Raaf, de hondenbrigade.
Ondertussen is er ook al een vierde deel verschenen in deze boekenserie: Rory de Raaf, de zaak kikker.

Reacties op: Weinig tekst, veel illustraties!

Rory de Raaf: De grote overval -
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 15,40