Op onze aarde bestaan heel veel verschillende soorten levende dingen. Soms heel groot, soms heel klein. Zo klein dat je ze niet met het blote oog kunt zien. Hoe beter je kijkt, hoe meer je ontdekt. In “Samen sterk voor onze aarde” zie je dat alle levende dingen (ook wij mensen) onderdeel zijn van een groot, mooi en ingewikkeld systeem en dat we elkaar nodig hebben om te overleven.

Wat ben ik onder de indruk van dit prentenboek. Het verhaal vertelt op een hele mooie en duidelijke manier precies zoals het er op dit moment voorstaat met onze aarde. Zelfs voor jonge kinderen is dit verhaal heel erg goed uitgelegd. Elke ouder zou dit prentenboek samen met zijn/haar kinderen moeten lezen. Het vertelt over de cirkel van het leven, dat we elkaar nodig hebben om te overleven. Daarnaast laat het ook zien dat we zuinig moeten zijn op onze aarde en er goed op moeten passen. Een hele belangrijke boodschap die het verdient om op deze manier vertelt te worden.

“Samen sterk voor onze aarde” bevat ook allemaal hele leuke en bijzondere weetjes. Tussen het verhaal door, leren kinderen (en ouders) hier ook meteen nog iets van. De illustraties versterken de tekst enorm. Zo krijg je een heel duidelijk beeld van wat ze precies bedoelen en kun je je daardoor nog veel beter inleven. Je ziet alles voor je ogen gebeuren, dat is vooral voor kinderen enorm prettig. De illustraties zijn prachtig. Het zijn gewoon echte kunstwerken. Het liefst zou ik ze inlijsten en ophangen. De prenten zijn druk en vol met details, elke pagina kun je je ogen uitkijken. Ergens kun je sommige illustraties zelfs gebruiken als zoekplaten, zoveel is er te zien. Sommige illustraties roepen bij het omslaan van de pagina ook zeker het WAUW-effect op. Illustrator Emily Sutton zet hier een staaltje echt vakwerk neer. Ik ga zeker op zoek naar meer werk van haar.

De schrijfstijl van Nicola Davies is heel erg prettig en duidelijk. Je vliegt door de tekst heen en de combinatie van tekst en illustraties zorgen ervoor dat dit boek een compleet plaatje is. Alles is precies mooi in balans. Het is ook zeker niet op een negatieve manier geschreven, juist de positieve benadering is de kracht van dit verhaal. Het maakt gewoon duidelijke dat wij mensen er ook voor moeten zorgen dat het systeem blijft draaien. Dit is absoluut één van mijn favoriete prentenboeken die ik dit jaar las. Ik raad dit bijzondere prentenboek: “samen sterk voor onze aarde” aan iedereen aan (juffen/meesters, ouders, grootouders, kinderopvang enz.).

Reacties op: Een bijzonder en belangrijk prentenboek!

Samen sterk voor onze aarde - Nicola Davies
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 13,50