Sepia is een inktvisje en woont in de grote zee vlak bij prachtig koraalrif. Ze speelt het allerliefste verstoppertje en is er ook erg goed in. Maar dan, opeens wordt ze meegesleurd door een hele sterke stroming. Ook zeepaardje wordt meegevoerd, maar gelukkig kan hij nog net op tijd een tentakel van Sepia vastpakken. Zo zijn ze in elk geval samen, alleen waar zijn ze? Hoe komen ze terug naar huis? Welke kant moeten ze op? Ze beginnen aan de tocht naar huis met de hulp van verschillende zeedieren die ze onderweg tegenkomen. Zullen Sepia en het zeepaardje hun thuis weer vinden?

Kinderen die gek zijn op dieren en de onderwaterwereld zullen echt smullen van dit boek. Je komt verschillende waterdieren tegen tijdens dit avontuurlijke verhaal. Je ziet meteen door de illustraties ook hoe ze eruitzien en daardoor hebben kinderen direct een goed beeld bij elk dier. Erg leuk hoe je op een hele subtiele manier kinderen door middel van een verhaal en de illustraties dingen kunt leren, eigenlijk zonder dat ze het zelf door hebben. Eigenlijk zou ik nog wel veel meer van zulke prentenboeken willen hebben over andere dieren om samen met mijn zoontje te lezen.

Het verhaal in “Sepia” is erg stoer en avontuurlijk. Kinderen zijn natuurlijk heel erg benieuwd of ze de weg naar huis zullen gaan vinden. Onderweg komen ze ook nog eens een enge haai tegen, die ze op een hele grappige manier te slim af zijn. Achterin in het boek heeft bioloog Tanja Dietrich nog een aantal feitjes en weetjes over de Sepia (zeekat) geschreven. Hiermee wil ze proberen om natuurwetenschappen voor kinderen begrijpelijk te maken en uiteindelijk is het doel natuurlijk dat kinderen hier enthousiast van worden. Ik zeg missie geslaagd! Dit is echt de allerleukste manier om kinderen dingen te leren.

Susanne Timbers is de auteur en illustatrator van dit toffe onderwaterwereld prentenboek. De illustraties versterken de tekst ontzettend mooi. Kinderen zien door middel van de illustraties het verhaal als een film voor hun ogen afspelen. Ik vind het heel erg uniek dat er gekozen is om het verhaal over de minder bekende Sepia te schrijven, hierdoor is het echt een beetje anders en dat is juist waarom het interessant is. De illustraties zijn vrij simpel en rustig gehouden, iets dat goed past bij het verhaal. Het is een geweldig verhaaltje om samen met de kinderen te lezen. Ik heb er zelf ook echt enorm van genoten.

“Sepia” is ook een erg fijn boek om in de klas te gebruiken. Oudere kinderen kunnen er zelf mee aan de gang en de jongere kinderen kunnen dit boek samen lezen met de juf/meester. Er zijn mooie vragen te stellen naar aanleiding van de tekst. Wie zou jij om hulp vragen als je de weg naar huis niet weet? Of zou jij het fijn vinden om geholpen te worden als je niet weet waar je bent? Enz.

Kortom, een avontuurlijk verhaal over de Sepia dat ook nog eens op een leuke manier heel leerzaam is. Ik stem voor meer van zulke toffe boeken!!

Reacties op: Prentenboek over de onderwaterwereld!

sepia - Susanne Timbers
Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker