Sinterklaas is zijn baard meer dan zat. Hij wil hem niet meer, de kinderen zijn er bang voor, denkt hij. Zijn baard moet eraf! Hij gaat naar knippiet om zijn baard af te laten knippen en scheren. De pieten weten niet wat ze horen en raken meteen in paniek. Sinterklaas zonder baard dat kan toch niet? Wat zullen al die kinderen in Nederland wel niet denken, ze herkennen hem dan vast helemaal niet meer. Nu knippiet zijn baard eraf scheert en hij toch al bezig is, kan zijn haar ook wel korter. En die mantel en mijter zijn ook maar ouderwets. Maar hoe moet dat nu met het Sinterklaasfeest?

Wat een originele insteek voor een Sinterklaasboek. Dit verhaal is echt ontzettend leuk bedacht. Het is een voorleesboek wat vooral erg leuk is voor de iets oudere in Sinterklaas gelovende kinderen. Het leukste is om dit boek voor te lezen zo rond de leeftijd van vijf/zes/zeven jaar. Het verhaal is op een hele leuke en grappige manier vertelt. Sinterklaas denkt door een briefje dat hij ontvangen heeft, dat kinderen bang zijn voor hem en dan vooral voor zijn baard.

Hoofdpiet probeert Sint natuurlijk te vertellen dat de kinderen dol zijn op hem zoals hij is en dat dat niet alleen is omdat hij ze stapels met cadeaus geeft. Als ouder moest ik erg lachen om dit zinnetje:
“Ze zijn ook dol op u omdat u lief bent. En ook omdat de kinderen best vaak stout zijn en u net doet alsof u dat niet weet.” Een feest van herkenning voor ouders. Het is een modernere tijd en volgens de Sint moet een verandering als deze makkelijk kunnen. Maar sommige dingen veranderen nooit en horen gewoon te blijven zoals ze altijd al geweest zijn. Het sinterklaasfeest is nu eenmaal het sinterklaasfeest! Inclusief, pieten, pepernoten, paard, staf, mijter en natuurlijk de baard van Sinterklaas.

De schrijfstijl van Sanne Bakker is in “Sinterklaas zonder baard” beeldend, vlot en grappig. Je leest ondanks dat er best veel tekst in dit boekje staat het binnen de kortste keren uit. Het boek heeft verschillende hoofdstukken en als je niet in één keer veel voor wilt lezen, kun je bijvoorbeeld elke avond een hoofdstuk doen. Zo werk je mooi naar vijf december toe, ideaal. De zinnen lezen ook heerlijk soepel voor, geen moeilijke woorden. Daarnaast vullen de illustraties van Mark Janssen het verhaal enorm mooi aan. Kinderen kunnen zich op deze manier toch weer net iets beter inleven in het verhaal en het oog wil natuurlijk ook wat.

Kortom, een origineel en gezellig Sinterklaas verhaal. Echt een aanrader om voor te lezen rond de tijd van Sinterklaas. Dit boek is in elk geval één van de leukste Sinterklaas verhalen die ik ooit voorgelezen heb!

Reacties op: Origineel en leuk Sinterklaas verhaal!

Sinterklaas zonder baard -