"Had je een fijne dag, Sem?' vraagt papa. Sem ligt in bed en papa zit naast hem, met zijn billen net op het randje. Sem knikt. Zijn ogen vallen bijna dicht. "Wil je een zoen?' Vooruit, een halve, omdat papa het zo graag wil. De laatste, morgen is Sem groot. "Ga je lekker slapen?'
Zodra papa de deur achter zich dichttrekt, komen Sems knuffels Vos, Beer en Pop tot leven. Met z'n vieren herbeleven ze in korte verhaaltjes 's avonds de avonturen van overdag. Ze spelen kappertje, trouwen met zijn drieën en oefenen hoe je spaghetti eet in een restaurant.

In dit voorleesboek staan maar liefst tien verhaaltjes over Sem die verschillende avonturen beleeft met zijn knuffels. Verhaaltjes om als ouder voor te lezen voor het slapen gaan. Hele lieve en grappige avonturen over hele herkenbare alledaagse dingen die jonge kinderen zelf ook meemaken. Zo heb je onder andere een verhaaltje over de kapper, de kok, de hulpjuf en de fotograaf. Het zijn allemaal hele gevarieerde verhaaltjes waar je helemaal in kunt verdwijnen.

Alle verhaaltjes in “Slaap je al” beginnen met ongeveer hetzelfde zinnetje: ‘Had je een fijne dag, Sem?’ vraagt papa. Sem ligt in bed en papa zit naast hem, met zijn billen net op het randje. Sem knikt. Zijn ogen vallen bij dicht. Voor jonge kinderen is deze herhaling heel erg fijn. Mijn zoontje zegt zelf ook tegenwoordig: “had jij een fijne dag vandaag, mama”. Zo creëer je toch een beetje een naar bed gaan ritueel en kun je samen nog even doornemen wat er allemaal gebeurd is de afgelopen dag. Wat fijn was of misschien juist wel niet, dit boek geeft je een mooi handvat om een gesprek te starten.

De schrijfstijl van Anke Kranendonk is heel kindvriendelijk, grappig, vlot en speels. Het hoofdpersonage Sem neemt je elk verhaaltje mee op een klein avontuur door middel van het gebruik van zijn fantasie. Je kunt heerlijk wegdromen bij deze verhalen, pas wel op dat je niet in slaap valt voordat het verhaaltje uit is. Maar eigenlijk kan dat helemaal niet, want daar zijn ze gewoon te leuk voor. Zo kun je met dit boek bijvoorbeeld elke avond een verhaaltje voorlezen/samen lezen. Bij ons gebeurde het geregeld dat we zeiden, nog één verhaaltje dan!

De illustraties van Ana Sanfelippo zijn echt een hele mooie toevoeging. Tekst en illustraties versterken elkaar duidelijk heel goed. De kleurrijke illustraties spatten echt van de pagina’s af en maken je gegarandeerd vrolijk en blij. Er zijn kleine grapjes verwerkt in de illustraties waardoor de humor van de verhaaltjes goed tot zijn recht komt. Grote en kleine illustraties wisselen elkaar af waardoor kinderen naast de tekst ook genoeg te bekijken hebben. Elk hoofdstuk begint met een megagrote kijkplaat, waar je samen al veel leuke dingetjes en details op kunt ontdekken. Plaatjes kijken tijdens het lezen blijf toch altijd erg leuk, helemaal als je nog klein bent. “Slaap je al” is absoluut één van de tofste en origineelste voorleesboeken van 2020!

Reacties op: Leuke verhaaltjes om voor te lezen voor het slapen gaan!

Slaap je al? - Anke Kranendonk