Op een avond in het voorjaar van 1943 stopt er een Duitse legertruck in de straat van Klaas Nieboer. Duitse soldaten stappen uit en arresteren een man. Hij blijkt lid te zijn van het verzet, net als Klaas' vader. Ook de dertienjarige Klaas smokkelt af en toe bonkaarten. Als zijn vader onverwachts wordt opgepakt wegens illegaal slachten, gaat het mis. Op school scheldt Klaas de geschiedenisleraar uit voor vuile NSB'er en hij moet zich melden bij de directeur. Hij wordt van school getrapt. Dan vindt hij onder zijn kussen een briefje van zijn vader met een belangrijke opdracht. In hun verzetsgroep zit een verrader. Klaas moet hem zo snel mogelijk opsporen en uitschakelen voordat er nog meer leden worden opgepakt.

Sommige verhalen weten direct je aandacht te trekken. “Soldaat van het Noorden is vanaf de eerste pagina niet meer aan de kant te leggen. Ik vind verhalen over de oorlog altijd erg interessant, maar eigenlijk lees ik ze te weinig, maar gelukkig las ik dit boek wel. Het waren tijdens de tweede Wereldoorlog echt bizarre tijden en ik vind dat Bram Baptist dit echt heel realistisch en goed naar voren heeft laat komen in dit verhaal. Daarnaast is het ontzettend spannend en een beetje mysterieus, waardoor je de gehele tijd nieuwsgierig blijft naar de rest van het verhaal. Gaat het Klaas uiteindelijk lukken om de verrader te vinden en de andere leden van de verzetsgroep te beschermen? Klaas neemt je mee op zijn zoektocht, wie is er nu wel en wie is er nu niet te vertrouwen?

De schrijfstijl van Bram Baptist is realistisch, vlot, prettig en beeldend. Je ziet de gebeurtenissen en verschillende situaties die zich voordoen tijdens het lezen als een film voor je ogen afspelen. Je hebt te doen met Klaas en de situatie waarin hij zit. Het is een meeslepend en ontroerend verhaal dat je absoluut raakt. Een jongen die vooraf niet koos voor een leven in deze wrede tijd, maar wat hem toch overkwam. Je weet dat dingen in de tweede Wereldoorlog zo gingen, maar soms kun je het je gewoon bijna niet voorstellen. Maar wat was deze jongen een doorzetter en enorm dapper, een echte held.

Dit boek is gebaseerd op een verzetsstrijder die daadwerkelijk bestaan heeft. Klaas Nieboer is in dit jeugdboek wel een aantal jaren jonger neergezet en er is een deel ingevuld door de fantasie van Bram Baptist, omdat er niet veel bekend was over Klaas. Heel tof ook dat er gebruik gemaakt is van verschillende zwart/wit foto’s voorafgaande aan de hoofdstukken, hierdoor kwam je helemaal in de sfeer van het verhaal. “Soldaat van het Noorden” is een indrukwekkend verhaal dat zeker door de jeugd van tegenwoordig gelezen zou moeten worden, maar volwassenen zullen er ook zeker van genieten.

Reacties op: Prachtig jeugdboek over de tweede Wereldoorlog!

Soldaat van het noorden - Bram Baptist