Wanneer Stella's vriendin de zeemeeuw ziek wordt omdat ze plastic heeft gegeten van het strand, voelt Stella zich erg machteloos en verdrietig. Ze wil er alles aan doen om van het strand een schonere plek te maken. Ze organiseert een strandschoonmaak en vraagt hulp aan de producent van haar favoriete chocolade. Iedereen in de buurt hoort van haar ideeën en haar passie, en er beginnen dingen te veranderen.

In “Stella en de zeemeeuw” zien de allerkleinste onder ons dat ook zij veranderingen kunnen maken, ook al is het nog zo’n klein gebaar, ook daar knapt onze planeet en het milieu al ontzettend van op. Het verhaal laat kleuters nadenken over onderwerpen zoals milieu, afval en dierenbescherming. Je leest het verhaal vanuit Stella en ze is 5 ¾ jaar oud. Veel kleuter zullen zich goed kunnen inleven in Stella omdat ze het verhaal en haar acties klein en herkenbaar hebben gehouden. Kinderen kunnen dit zelf ook doen en organiseren met hulp van hun ouder of juf/meester en juist dat maakt dit verhaal een stuk realistischer.

Kinderen zullen te doen hebben met de zeemeeuw die ziek is geworden van het eten van plastic. Ze zullen daardoor ook begrijpen dat plastic op het strand niet goed is voor de verschillende dieren die er leven. Het verhaal is op een hele mooie subtiele en ook kindvriendelijke manier geschreven. Soms kunnen boodschappen zoals deze nogal dwingend overkomen, maar dat was in dit verhaal absoluut niet het geval. Er is echt een prachtig verhaal om de boodschap heen geschreven en dit verhaal is aangevuld met prachtige illustraties.

De tekst van Georgina Stevens en de illustraties van Izzy Burton ondersteunen elkaar perfect en vullen elkaar zo mooi aan. Je ziet dat deze twee dames goed op elkaar ingespeeld zijn en ze laten het verhaal samen helemaal tot leven komen. De illustraties stralen een hele fijne en warme sfeer uit. De vriendschap tussen Stella en de zeemeeuw komt heel duidelijk naar voren en ook de band die Stella met haar oma Maggie heeft vond ik heel erg liefdevol. Oma hielp en ondersteunde Stella bij de dingen die ze graag wilde ondernemen en daardoor had het verhaal een hele fijne en positieve sfeer.

Achter in het boek staat ook nog een duidelijke en heldere uitleg en de feiten achter het verhaal. Alles is heel duidelijk en op een fijne manier uitgelegd en daardoor zullen ook jonge kinderen dit alles kunnen begrijpen. “Stella en de zeemeeuw” is een mooi prentenboek dat belangrijke problemen toelicht en kinderen in laat zien dat ze zuinig moeten zijn op onze planeet en goed voor het milieu en de dieren moeten zorgen. Dit prentenboek is geschikt voor kinderen van af ongeveer vier jaar.

Reacties op: Je bent nooit te klein om een verschil te maken!

Stella en de zeemeeuw - Georgina Stevens