Dit is Stinkhond. Hij ruikt naar sardientjes en ziet eruit als een gerafeld tapijt.
Stinkhond is niet alleen lelijk en dom, maar hij heeft ook een hart van goud.
Vandaag gaat Stinkhond naar school!
Zal hij zijn best doen voor de juf?
Zal hij mogen meedoen met voetbal in de speeltijd?
Maar vooral, zal hij vanavond kunnen voorlezen aan Plattekat?

“Stinkhond gaat naar school” is het tweede deel uit de reeks over stinkhond. Het eerste deel dat verscheen was “stinkhond zoekt een baasje” en in de zomer en het najaar zullen er nog meer verhaaltjes verschijnen over stinkhond en zijn trouwe vriendje plattekat. Wij zijn hier thuis in elk geval al enorm fan en kunnen niet wachten op meer verhaaltjes over deze stinkhond. Het verhaaltje is best wel gemeen en onaardig af en toe, vooral in het begin. Stinkhond is ontzettend lief en naïef en ergens is dat wel enorm aandoenlijk. Toch weet Stinkhond er iets van te maken. De andere honden pesten hem en maken hem uit voor van alles en nog wat en zelf heeft hij dat eigenlijk niet eens echt door. Natuurlijk wint goed uiteindelijk van slecht en komt alles op zijn pootjes terecht.

Juist de onderwerpen (zoals erbij willen horen en vrienden maken) die gebruikt worden zijn erg herkenbaar. Kinderen hebben snel door dat het fout en gemeen is wat de andere honden doen. Uiteindelijk komen daar juist hele mooie gesprekken uit voort. Je kunt veel “waarom” vragen stellen over het verhaal en vragen wat kinderen er zelf precies van vinden. Zouden ze dingen anders doen of juist niet? Dit boekje is dan ook absoluut handig om in de klas te hebben en bijvoorbeeld te bespreken als er een thema pesten is. Natuurlijk is het ook prima om de boekjes als ouder voor te lezen en er met de kinderen over te praten. Ik denk echt dat kinderen iets kunnen leren van dit verhaaltje.

De schrijfstijl van Colas Gutman is soms best wel grof, maar geeft wel mooi weer hoe zulke dingen nu echt gaan. Pesten is niet leuk en grappig en die boodschap komt uiteindelijk zeker wel goed naar voren. Het verhaal laat heel duidelijk zien dat bepaalde dingen fout zijn en kinderen pakken dat zeker wel goed op. De auteur heeft er wel echt een grappige draai eraan proberen te geven en dat maakt het verhaal daarom ook meteen een stuk luchtiger. De illustraties van Marc Boutavant versterken de tekst op een hele toffe manier. De illustraties versterken vooral het grappige, maar om het verhaal niet al te zwaar te maken is dit juist heel prettig. Er zijn grote en kleine illustraties aanwezig wat vooral voor kinderen natuurlijk heel erg fijn is, dan hebben ze naast de tekst ook nog volop plaatjes te bekijken.

Reacties op: Een mooi verhaaltje over het thema pesten!

Stinkhond gaat naar school - Colas Gutman