Eppie Eend en Sjaak Zwaan zijn dikke vrienden. Sjaak wil er graag een dagje op uit. Dat ziet Eppie wel zitten, alleen kan hij niet fietsen en eigenlijk vindt hij het een beetje eng. Maar Sjaak is vastbesloten, hij gaat het aan Eppie leren. Eppie stapt op de fiets en valt meteen om, “Wèhèhèèhhhhh, ik wil niet meer leren fietsen” zegt Eppie. Zal het Sjaal Zwaan lukken om Eppie nog op de fiets te krijgen? Of geven ze het beide op?

“Tingelingeling” heeft een ander formaat dan andere prentenboeken, het is net als de nek van een zwaan, lang en dun. Zulke dingen vallen altijd meteen op en ik hou ervan. In dit prentenboek gaat het vooral over het leren fietsen, geduld hebben, vertrouwen op elkaar en blijven proberen. Ook heeft de vriendschap tussen de twee vrienden een hele grote rol. Zonder de hulp van Sjaak, zou Eppie het al heel snel opgegeven hebben.

Dit boekje is natuurlijk perfect om net voor het leren fietsen samen met elkaar te lezen. Zo kun je kinderen goed voorbereiden op wat er komen gaat en is het minder eng. Ook als kinderen al kunnen fietsen is dit natuurlijk een heel erg grappig verhaal en zo kun je terug kijken op hoe dit proces bij hun is verlopen. “Tingelingeling” is een ideaal verhaaltje om voor te lezen. Ouders kunnen zich echt lekker uitleven en hard mee huilen met Eppie! Het is een heel lief en grappig verhaaltje en voor je het weet is het uit. Mijn zoontje is vooral helemaal weg van de laatste bladzijde, maar daar ga ik natuurlijk niks over zeggen, dan verraad ik alles. Dus eigenlijk moeten jullie dit prentenboek echt zelf eens gaan lezen.

De illustraties van Günther Jakobs zijn enorm vrolijk en mooi. Ze geven je meteen een blij gevoel. Prachtige felle en heldere kleuren. Veel grote illustraties die de tekst versterken, zodat kinderen zich goed kunnen inleven. Na het lezen van dit boekje is iedereen gek op Eppie Eend en Sjaak Zwaan. Ook het verhaal is mooi opgebouwd, je leert eigenlijk alle stapjes van het leren fietsen mee met Eppie. Daarnaast is de tekst makkelijk te begrijpen voor jonge kinderen, wat natuurlijk erg fijn is.

Ook in de kleuterklas is “Tingelingeling” een heel erg leuk boekje om te gebruiken. Ideaal om voor te lezen in de kring, of in een groepje. Je kunt kinderen vragen naar hun ervaringen met het leren fietsen. Of ze het spannend vonden en wie ze hebben leren fietsen. Maar je zou ook mooi op de vriendschap in kunnen spelen, zoals wat heb jij weleens van een vriend geleerd, of heb jij weleens iets aan iemand geleerd. Gegarandeerd dat hier hele mooie gesprekken uit voort gaan komen.

Reacties op: Ideaal prentenboek om voor te lezen..... tingelingeling!!

Tingelingeling. - Gunther Jakobs
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 14,95