Ken je De Was al?
Die staat in het plaatsje Veer.
Het is De Was van Bob en Nel.
Als je een beetje vies bent in De Was!
Als je het heel warm hebt in De Was!
Als je naar een feest mag in De Was!
Drup, drup, drup…..

In “Veer, een dag in de zon” volgen we de inwoners uit het plaatsje Veer. Het zijn er aardig wat, daarom stellen ze iedereen in het begin van het boekje even voor. Ook vind je daar een mooie plattegrond, met de indeling van Veer. In veer staat een hele grote Was machine, waar echt alles, maar dan ook alles in gewassen kan worden. Verschillende inwoners willen graag door de machine om gewassen te worden, de ene komt in zijn zwembroek, de andere met een vieze auto of ze zitten helemaal onder de verf. Je kunt het zo gek niet bedenken of deze Was machine van Bob en Nel kan het schoonmaken.

De schrijfstijl van Stefan Boonen is ontzettend grappig, vlot, luchtig maar ook speels en kindvriendelijk. Je merkt aan alles in dit boekje dat het voor de beginnende lezers is. Korte en bondige zinnen, maar ook korte en gemakkelijke woorden. Daarnaast is alles goed te begrijpen voor kinderen en worden er hele grappige dingen gedaan en gezegd. Er staan geen moeilijke woorden in de tekst, maar wel woorden die soms wat oefening nodig hebben, wat juist voor de beginnende lezer een uitdaging is. De illustraties versterken de tekst op een hele mooie manier en beide vullen elkaar goed aan.

De illustraties van Jan Van lierde zijn weer een feest van herkenning. Hij heeft echt een hele eigen maar ontzettende herkenbare en toffe manier van illustreren. Eenmaal een boek van dit duo gelezen, wil je ze gegarandeerd allemaal lezen. In “Veer, een dag in de zon” zijn alle illustraties vooral in bruin/geel tinten gehouden, wat een hele prettige, warme en rustige sfeer schept in het verhaal. Het is absoluut prettig om naar de illustraties te kijken ook al bevatten ze veel details. Er zijn heel veel illustraties te vinden in dit boekje, wat voor de beginnende lezen natuurlijk erg fijn is, want dan is er naast de tekst ook nog wat te bekijken. Daarnaast is het veel gemakkelijker om een indruk te krijgen van het verhaal en zo kunnen kinderen zich toch ook weer veel beter inleven.

De inwoners van Veer zijn een gezellig en gevarieerd gezelschap. Iedereen heeft zijn eigen rol en die wordt op een hele leuke en vaak grappige manier ingevuld. Zowel in de tekst als in de illustraties. Het verhaal is geen enkel ogenblik saai er is elke keer wel weer wat te beleven op al die pagina’s. Het is een vrij dik boekje, maar wel verdeeld in hoofstukken van twee pagina’s. Zo kunnen kinderen het boekje dus gemakkelijk tussendoor oppakken of bijvoorbeeld elke avond een hoofdstuk zelf lezen. “Veer, een dag in de zon” is echt een aanrader voor beginnende lezers vanaf zes jaar.

Ook verscheen er van Stefan Boonen en Jan Van lierde het boekje “Veer een dag in de kou”, ook een verhaal voor de beginnende lezers. Dit duo schreef tevens ook samen de prentenboeken “Sorry” en “Verliefd”, beide echt dikke aanraders.

Reacties op: Tof boek voor de beginnende lezer!

Veer - Een dag in de zon - Stefan Boonen