Hoe hard Vera ook haar best doet, de woorden komen niet! Ze is te verlegen om te praten. Maar als het nieuwe heksje Floor bij haar in de klas komt, ontdekt Vera dat je helemaal geen woorden nodig hebt om vrienden te worden. Dan is het de grote dag van de toverwedstrijd. En er gaat iets heel erg mis! Kan verlegen Vera nu wel haar woorden vinden, om haar vriendinnetje te redden?

De mooie en glimmende omslag zorgt er direct voor dat je nieuwsgierig bent naar wat dit verhaal gaat brengen. Toen ik dit prentenboek opensloeg, wist ik meteen dat dit een pareltje zou zijn. Een verhaal met een hele mooie boodschap aangevuld met de meest prachtige illustraties.

We volgen in dit verhaal heksje Vera. Veel kinderen zullen zich kunnen inleven in dit meisje en haar verhaal erg herkenbaar vinden. Niet elk kind stapt namelijk overal direct gemakkelijk op af en heeft van nature een karakter dat open en sociaal is. Sommige kinderen zijn verlegen en kijken liever de kat uit de boom. Vera is verlegen, maar ze blijft het wel proberen, ook al lukt het niet. Proberen is vaak al het halve werk, van proberen kunnen we tenslotte leren. Ik vond Vera ondanks dat ze verlegen is, daardoor stoer en een echte doorzetter. Zo heeft ieder kind een eigen karakter en is het mooi op zijn/haar eigen manier.

Het verhaal bouwt zich heel mooi op naar het einde toe. Je leeft echt met Vera en haar nieuwe klasgenootje Floor mee. De vriendschap tussen deze twee meisjes ontwikkelt zich heel mooi en je ziet ze beide groeien. Ze steunen en helpen elkaar waar ze kunnen en hebben daarbij zelfs vaak helemaal geen woorden nodig. Echte vrienden voelen aan wat de ander bedoeld en nodig heeft, zonder dat het uitgesproken moet worden. Dat is toch wel echt een hele mooie boodschap. Heel mooi ook om naar aanleiding van dit verhaal met kinderen over het onderwerp vriendschap te praten. Maar ook over gevoelens, voel jij je weleens verlegen of anders en is dit erg? “Verlegen Vera” is absoluut een heel prettig boek om in de klas te hebben.

De illustraties van Paula Bowles versterken de tekst op een hele mooie manier. Ze zijn enorm kleurrijk, maar stralen wel warmte en een prettige sfeer uit. Door de illustraties komt het gehele verhaal ook wat luchtiger over. De tekst geschreven door Lucy Rowland is simpel en kindvriendelijk gehouden, zonder moeilijke woorden. Het verhaal leest soepel en fijn voor en het is echt genieten voor jong en oud. “Verlegen Vera” is absoluut een prachtig verhaal om samen met de kinderen te lezen. Aanrader voor kinderen vanaf vier jaar.

Reacties op: Een pareltje met een mooie boodschap!

Verlegen Vera - Lucy Rowland