In deze fleurige verhalenbundel op rijm duik je in de wereld van Vincent de vis. In de zee is er altijd iets te beleven. In het eerste verhaal vlucht Vincent voor een snoek. Dan is het tijd om te spelen met zijn vriendjes. Vincent is ook jarig en heeft ruzie met zijn vriend Garnaal. Wat doet Vincent als hij zich verveelt? Op het einde van het boek is Vincent moe. Waar vindt hij een plekje om te slapen?

In ”Vincent de vis” vind je zes verhaaltjes over Vincent en zijn vrienden. Ik vind verhalenbundels altijd erg fijn, omdat je dan meteen meerdere verhaaltjes hebt om voor te lezen. Nu zijn deze verhaaltjes niet heel erg lang, maar voor jonge kindjes is één verhaaltje vaak al lang zat om stil te moeten blijven zitten. Zo kun je dus met dit boek zes avonden vooruit of drie als je besluit er twee per avond voor te lezen. De verhaaltjes zijn ideaal en heel fijn om voor te lezen voor het slapen gaan.

De gehele tekst in “Vincent de vis” is op rijm geschreven, wat altijd heel erg prettig is met voorlezen. Heerlijke goed lopende zinnen die soepel je mond uit rollen. Het zijn hele leuke en gevarieerde verhaaltjes die toch mooi op elkaar aansluiten. Ook de vormgeving van de tekst is echt heel gaaf gedaan, er is gekozen voor een mooi handgeschreven lettertype, sommige woorden en zinnen zijn groter, dik of in een andere kleur afgebeeld. Zulke dingen geven een prentenboek toch altijd net even wat extra’s.

De schrijfstijl van Marieke van Hooff is heel speels, kindvriendelijk en grappig. Je vliegt echt door dit leuke voorleesboek heen. Het gebeurde hier geregeld dat we niet één verhaaltje lazen, maar gewoon het hele boek (oeps!). De illustraties van Arevik D’Or zijn heel kleurrijk en gezellig, ze maken je absoluut vrolijk en blij. Allemaal mooie felle kleuren die van de pagina’s af spatten. Tekst en illustraties sluiten mooi op elkaar aan en daardoor gaan kinderen helemaal op in de mooie onderwaterwereld in dit boek. “Vincent de vis” is absoluut een aanrader en geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf ongeveer drie jaar.

Reacties op: Een vrolijke en kleurrijke voorleesbundel!

Vincent de vis - Marieke van Hooff