Vinnie & Flos is een bundel met korte voorleesverhaaltjes voor kinderen rond de leeftijd van vier jaar. Vinnie is net verhuist samen met zijn ouders naar een nieuw huis. Het is anders en ook een beetje spannend. Tot hij Flos ontmoet, een lief en ondeugend beestje dat in zijn kamer woont. Vinnie en Flos worden al snel beste vrienden en beleven allerlei avonturen samen.

Als je dingen voor het eerst doet, is alles nieuw en spannend, soms zelfs een beetje eng. Dat is eigenlijk de insteek van de verhaaltjes in dit leuk voorleesboek. Je vindt in deze bundel vijftien voorleesverhaaltjes met dingen die een jonge kinderen voor het eerst gaat doen. Denk aan: Naar de kapper gaan, voor het eerst zelf een boodschap halen en beginnen de school voor de grote kinderen. Allemaal hele herkenbare onderwerpen. Dit boek is dan ook erg leuk om voor te lezen rond de tijd dat kinderen voor het eerst naar de basisschool gaan. Je kunt prima elke avond een verhaaltje voorlezen, of 2 of 3, net wat je zelf fijn vindt. Dit boek is zowel leuk voor jonge kinderen, als voor hun ouders.

Flos is een heel leuk, maar beetje ondeugend beestje dat veel durft. Vinnie is een heel lief maar toch een klein beetje onzeker jongetje. In beide personages kunnen kinderen zich heel goed inleven. En zeg nu eerlijk, wie wil er nu niet een vriendje zoals Flos. Iemand die je aanspoort om dingen te proberen ook al zijn ze in het begin een beetje spannend. En het zinnetje: “Snotterflos, als je het nu gewoon eens probeert” is er zeker eentje die wij hier thuis nog vaak gaan gebruiken. Het is een erg leuke en grappige manier om kinderen zo dingen zelf te laten proberen. Van proberen kunnen ze tenslotte leren.

De illustraties van Natascha Stenvert zijn ontzettend tof en een leuke toevoeging aan de verhaaltjes. De hoeveelheid illustraties is precies goed om zo nog een beter beeld van de verschillende situaties te krijgen. Via de illustraties zien kinderen ook hoe Vinnie en Flos eruit zien. De schrijfstijl van Marte Jongbloed is ontzettend prettig, vlot en beeldend. Je vliegt door de verhaaltjes heen. De tekst en illustraties vullen elkaar perfect aan. Als ouder/voorlezer kun je tijdens het voorlezen Flos een leuk stemmetje geven, wat alles nog net even extra grappig maakt. Mijn zoontje geniet hier elke avond weer volop van! “Vinnie & Flos, nieuwe vrienden” is absoluut een aanrader en hoort in elke kinderboekenkast thuis!

Na dit eerst boek wil iedereen gegarandeerd meer lezen over deze twee beste vrienden. Dan heb ik extra leuk nieuws want, in Januari 2020 verschijnt er weer een nieuwe bundel over Vinnie en Flos: “Vinnie & Flos, op bezoek”. Wij kunnen hier thuis in elk geval niet wachten op dit nieuw voorleesboek!

Reacties op: Boek vol met herkenbare voorleesverhaaltjes voor kleuters!

Vinnie & Flos - Nieuwe vrienden - Marte Jongbloed Natascha Stenvert
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het e-book € 4,99