Op een zonnige middag in maart 2020 gebeurt het ondenkbare: Yasmin, de beste vriendin van Myrthe, overlijdt totaal onverwacht aan de gevolgen van een onbekend virus dat enkele maanden eerder uitbrak. De dood van haar beste vriendin komt als een enorme schok voor Myrthe, maar het echte besef van wat er gebeurd is, komt later pas. Is zij schuldig aan de dood van haar vriendin? Waarom mag zij verder leven en Yasmin niet? En wat heeft haar leven nog voor zin, nu Yasmin er niet meer is? Myrthe worstelt in haar eentje met deze vragen en sluit zich af voor de buitenwereld. De enige bij wie ze nu wil zijn, is er niet meer. In haar wanhoop besluit ze een brief te schrijven aan Yasmin. Al schrijvend doet ze een poging te verwerken wat er gebeurd is. En langzaamaan pakt ze haar leven weer op. Voor Yasmin.

“Voor Yasmin” is onderdeel van de spiksplinternieuw concept van Best of YA XS. Bij Best of YA XS geven ze boeken uit met toffe kortere verhalen van je favoriete Nederlandse auteurs voor een fijne prijs. Dit tweede boek in de serie werd geschreven door Esther Walraven. Het is een verhaal over verlies, rouw, vriendschap en familie. Het gaat over “het virus” (ja, dat virus inderdaad!) waar we allemaal het afgelopen anderhalf jaar al mee te maken hebben. Het virus dat iedereen ondertussen meer dan zat is, maar wat toch onderdeel is van ons dagelijkse leven. Het verhaal is realistisch, het is echt zoals het leven. Ieder van ons zou dit verhaal meegemaakt kunnen hebben. Ik denk wel dat niet iedereen dit verhaal zou willen lezen, vooral omdat het ze terug doet denken aan een behoorlijk zwarte periode die nog steeds niet ten einde is.

Het boek bestaat uit slechts 94 pagina’s, ideaal dus om lezen laagdrempelig te houden voor tieners/young adults die niet zo dol zijn op lezen. Als lezen geen hobby van je is, ben je veel sneller geneigd om een dun boekje op te pakken dan een dikke pil. Daarnaast is “voor Yasmin” ontzettend realistisch en sluit het aan op de belevingswereld van veel tieners/young adults. Doordat het zo’n dun boekje is kun je zodra je begonnen bent dit verhaal eigenlijk niet meer aan de kant te leggen. Je moet gewoon weten hoe dit verhaal voor Myrthe zal gaan aflopen, is zij nu de aanstichter van dit grote verdriet?

De schrijfstijl van Esther Walraven is vlot, ontroerend, realistisch en prettig. Het boek bestaat uit korte hoofdstukken en daardoor vlieg je door deze 94 pagina’s heen. Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Myrthe. Je leest hoe zij de dagen doorbrengt en haar verdriet langzaamaan een plekje leert te geven. Je leest wat ze denkt en voelt en daardoor kun je je goed inleven in haar personage. Je hebt tijdens het lezen wel met Myrthe te doen en je voelt haar schuldgevoel ook zeker heel sterk.

“Voor Yasmin” is een realistisch en ontroerend verhaal, dat vooral in deze gekke tijden aansluit op de belevingswereld van veel tieners/young adults.

Reacties op: Een zeer realistisch Young Adult verhaal!

Voor Yasmin - Esther Walraven