Mick en Hannah gaan een weekend logeren in de Ardennen. Het hotel dat mama en papa hebben uitgezocht is niet zo modern als ze hadden verwacht. Het is er ook een beetje geheimzinnig. Tenminste, dat vindt Mick. Verdwijnen er hier spullen? Gedragen sommige gasten zich niet heel verdacht? En wie vaart daar 's nachts in een bootje op het meer? Zijn zusje en ouders hebben niets in de gaten. Gelukkig heeft Mick alles gezien! Hij gaat op onderzoek uit. Op grote zoekplaten is te zien hoe speurneus Mick de boel in de gaten houdt en een mysterie onthult.

“Wat mick zag” is een ontzettend leuk en origineel Prenten- en speurboek. Je gaat tijdens het lezen of voorlezen ook zelf meedenken. Wat zou er nu toch aan de hand zijn? Waar zijn al die verdwenen spullen? Elke pagina krijg je weer net wat meer informatie en langzaamaan beginnen de puzzelstukjes op zijn plek te vallen. Er zit absoluut een hele leuke en verrassende twist aan het verhaal.

Het boek is geschreven en geïllustreerd door Lars Deltrap. De illustraties zijn ontzettend origineel en Lars Deltrap heeft echt een hele toffe eigen stijl die je direct zult herkennen. De illustraties bevatten heel veel details en er valt daardoor ook ontzettend veel te bekijken. Je ziet in de illustraties ook kleine hints en aanwijzingen waardoor het speuren nog leuker is. Het zijn een soort van penschetsen en dat geeft een hele eigenwijze en speelse uitstraling. Mijn zoontje vindt het een heel erg tof boek en heeft het al meerdere keren erbij gepakt en is dan heerlijk alle platen aan het afspeuren naar details die hij nog niet ontdekt had.

De vormgeving krijgt dus echt pluspunten, maar dat hadden jullie al begrepen. Ook de tekst is met een handschriftstijl in het boek bij de illustraties geschreven, wat ook gewoon een hele fijne en gemoedelijke sfeer schept. Er is niet enorm veel tekst, wat bij dit verhaal erg fijn is, want daardoor ga je op zoek naar informatie in de illustraties. De tekst leest soepel, vlot en prettig voor, maar toch is dit boek niet snel uit. Wat natuurlijk komt door de illustraties, die je het liefst compleet wilt ontleden. ”Wat Mick zag” is oprecht heel leuk en absoluut één van onze favoriete prentenboeken in de boekenkast.

Reacties op: Speuren was nog nooit zo leuk!

Wat Mick zag - Lars Deltrap