Whoopie verveelt zich ontzettend tijdens een etentje met haar ouders in een restaurant op de bovenste verdieping van een flatgebouw. Ze ontsnapt stiekem van tafel en tuimelt van de ene wereld in de andere, gewapend met een rood toverpotlood dat ze van een ober heeft gekregen. Whoopie tekent de gekste dingen, die je met het lampje van dit boek tevoorschijn kan toveren.

Naast Whoopie beleven verschillende andere personages grote en kleine avonturen in dit kleurrijke gebouw. Zo willen twee geliefden elkaar eindelijk eens kussen, zeult een ober de hele tijd een stolp met zich mee en duikt er overal een zwarte kat op. Op de eerste pagina staan alle personages die je kunt gaan zoeken in dit uitklap-boek. Dit is ook meteen wel een minpunt aan dit boek, de pagina’s sla je niet om, maar klap je uit. Daardoor krijg je een heel onhandig lang en groot stuk papier. De pagina’s zijn ontzettend dun en aangezien kinderen dan toch iets minder voorzichtig zijn in hun enthousiasme, maakte dat de mama in mij iets minder blij. Ik zag dan zelf liever dikke kartonnen pagina’s die je gewoon om kan slaan, maar dat haalt waarschijnlijk wel compleet de magie uit het flatgebouw.

Gelukkig wordt deze mama blij, als haar kinderen blij zijn (in de meeste gevallen dan). Dit uitklap-boek is voor kinderen namelijk wel echt fantastisch. De pen met het lampje die alles zichtbaar maakt/tovert op de pagina’s is een enorm succes. Kinderen gaan helemaal op in dit lange stuk papier en zoeken fanatiek naar alle personages en lachen ondertussen om de andere dingen die ze allemaal tegenkomen. Ze zijn hier echt wel eventjes zoet mee en als ze er vervolgens achter komen dat ze ook zelf dingen mogen tekenen (die ze dan tevoorschijn kunnen laten komen met het lampje), zie ik alleen maar blije gezichten. Ik kan niet anders zeggen dan dat dit boek origineel en bijzonder is.

“Whoopie en het toverpotlood” bevat geen tekst, het is één grote illustratie. Het is geen voorleesboek maar echt een doe-boek, wat juist voor de verandering weleens leuk en anders is. Het is dus geen boek dat je voorleest voor het slapen gaan, maar overdag kunnen ze zich er prima mee vermaken. De illustraties zijn speels en grappig en je hoort ze regelmatig roepen: Kijk hier! Oh en daar! Is dat een onderbroek? Gevolgd door veel gelach en gegiechel. Er is ontzettend veel te bekijken en kinderen maken op deze manier overal een eigen verhaal van. Dit boek prikkelt de fantasie op een hele leuke manier en als ouder sta je geregeld te grinniken om de dingen die ze zeggen.

Kortom, is “Whoopie en het toverpotlood” een succes? Ja, dat is het absoluut! Het is origineel en uniek in zijn soort. Kinderen kunnen er heerlijk mee aan de gang en zullen er zeker veel plezier aan beleven en er een tijd zoet mee zijn. Zowel met het zoeken en bekijken als met het zelf tekenen. Dat de pagina’s kreukelen en omvouwen (stuk zijn ze in elk geval nog niet), neem ik in dit geval dan ook maar voor lief.

Reacties op: Origineel uitklapboek dat voor veel plezier zorgt!

Whoopie en het toverpotlood - Tom Schoonooge