Er was eens.. een begin van een wolkje, een blij wolkje dat groter en groter groeide. Tot groot plezier van de mensen beneden, die allemaal figuren in hem konden ontdekken. Alleen verandert wolkje langzaam in een regenwolk. De mensen rennen weg om te gaan schuilen. Gelukkig schuilt niet iedereen voor de regen. Er zijn zelfs mensen en dieren die er heel erg blij van worden.

Wat is “wolkje” een leuk en prettig verhaal over de verschillende weersomstandigheden. Je leeft echt mee met dit wolkje. Hij neemt je mee langs de verschillende stappen die een wolkje doorloopt. Het is absoluut geen heftig en zwaar verhaal, maar een ontzettend leuk en lief verhaaltje dat zich uitstekend leent om voorgelezen te worden. Vooral jonge kinderen zullen dit verhaal geweldig vinden. Mijn zoontje zei tegen mij: “wolkje is echt een lieverd, mama”. Het is een heel rustig en mooi opgebouwd verhaaltje. Er gebeurt van alles en elk pagina is weer net zo leuk als die pagina ervoor.

De illustraties zijn wel echte blikvangers. Het lijken wel kunstwerken. Wat een pracht en praal. Het zijn best drukke prenten, vol met details, maar toch stralen ze een soort van rust uit. Hele mooie en vooral zachte kleuren vullen de pagina’s. De illustraties versterken de tekst enorm. Het vult elkaar allemaal goed aan en daardoor is dit verhaal ook mooi in balans. Kinderen zien het verhaal voor hun ogen gebeuren en daardoor is het ook allemaal heel duidelijk en goed te begrijpen. De vormgeving van dit boek is echt een dikke tien. Grote illustraties afgewisseld met kleinere, maar alles is wel heel overzichtelijk ingedeeld. Dat zorgt er ook voor de rust bewaard wordt. Daarnaast weet de illustrator een hele prettige sfeer neer te zetten.

De schrijfstijl van Anne Booth is sfeervol, rustgevend en liefdevol. Het zijn geen grote lappen tekst, maar wat er staat is wel duidelijk. Juist doordat het niet zoveel tekst is, is dit verhaal ook geschikt voor kinderen met een minder grote concentratieboog. Je kunt de tekst voorlezen en vervolgens samen heel veel bekijken. Het verhaal heeft ook een hele mooie boodschap die heel subtiel door het verhaal verweven zit. Niet iedereen wordt blij van dezelfde dingen en je mag altijd zijn wie je bent! Ik vind “wolkje in elk geval een dikke aanrader. Hij hoort absoluut in elke kinderboekenkast te staan.

Reacties op: Een sfeervol, rustgevend en lief verhaaltje!

Wolkje - Anne Booth