Recensie De brief voor de koning

29 oktober 2009
In 1963 kreeg Tonke Dragt voor De Brief van de Koning een onderscheiding voor het Kinderboek van het jaar, de voorloper van de Gouden en de Zilveren Griffels. Tijdens de vijftigste Kinderboekenweek kreeg het boek een wel héél speciale onderscheiding. De juryleden vanaf 1954 t/m 2004 stemden welke van alle Gouden Griffels winnaars (t/m 2004) het allerbeste was. En jawel het werd De Brief van de Koning en kreeg de prijs Griffel der Griffels.

Alhoewel ik het als kind nooit heb gelezen of men het het mij nooit heeft voorgelezen, denk ik dat ik nu op latere leeftijd, toch nog kan inschatten dat het verhaal mij als kind waarschijnlijk niet zou zijn bevallen. Ik hield destijds niet van ridders en kastelen. Van spanning hield ik wel, en daarmee zou Tonke Dragt bij mij als kind waarschijnlijk toch 3 duimpjes hebben verdiend.

Nu ik het boek op latere leeftijd heb gelezen, kan ik, hoewel ik nog steeds niets heb met ridders en kastelen, het boek wel waarderen. Ik kan me ook héél goed voorstellen dat voor de jeugd de personages tot leven zullen komen en dat de spanning soms om te snijden zal zijn. Terecht dat het boek jarenlang een succes is geweest. Wellicht is het taalgebruik voor de jeugd van nu een tikkeltje verouderd, maar toch nog steeds zeer goed leesbaar.

Ik denk dat ik binnenkort toch ook maar eens de verfilming ga kijken. Ik zat namelijk vroeger wel zowat in trance naar de beeldbuis te kijken als er
De Zevensprong op kwam.(t.v serie van het gelijknamige boek van Tonke Dragt, begin jaren tachtig) Al 10 minuten voordat de begintune begon zat ik al op mijn vaste stekkie vol spanning en vol van verwachting in het hoekje van de bank te wachten op wat komen ging. Ow ow wat was dat spannend beste mensen. Wie kent het nog?

Meer recensies van