Laura 28 november 2019
Al op een jonge leeftijd zit het Celie niet mee. Ze wordt tweemaal zwanger, maar haar kinderen worden haar afgenomen en wordt gedwongen om te trouwen met een weduwenaar, met vier kinderen. Thuis luistert niemand naar haar, behalve haar zus Nettie, maar wanneer die wordt weggestuurd blijft er niemand meer voor haar over. Daarom schrijft ze brieven aan God.

'De kleur paars' is een boek dat ik al tijden wil oppakken en toen ik deze mooie uitgave in handen kreeg vond ik het tijd worden. De eerste 40 bladzijdes had ik moeite met in het verhaal komen. Ondanks dat het vertaald is, komt het zuidelijk taalgebruik duidelijk naar voren. Bikkel hier doorheen, want het is het zeker waard. Dit boek is een ode aan zusterschap, een boek over onderdrukking maar ook groei, liefde en heling. Vrijwel alle taboes komen in dit boek naar voren, tienerzwangerschappen, feminisme, discriminatie, mishandeling, etc. wat dit boek nog steeds actueel maakt. Dit is een krachtig boek.

Meer recensies van Laura