Boekverkoper William tipt Hyperion

Hebban Fantasy 29 september 2014

William tipt: ‘Hyperion. Dan Simmons schept een universum rijk aan geschiedenis, filosofie, technologie en literatuur.’

Wie graag fantasy of science fiction leest om aan de werkelijkheid te ontsnappen, moet zeker eens een bezoekje brengen aan de planeet Hyperion. Dan Simmons’ klassieker is na vijf jaar eindelijk weer leverbaar in de nieuwe reeks ‘sf meesterwerken’ van uitgeverij Luitingh Sijthoff.

In de verre toekomst is het heelal verscheurd door een allesvernietigende oorlog tussen de mensheid en het buitenaardse ras de Ousters. Zeven pelgrims reizen naar het Dal van de Tijdtombes op de planeet Hyperion om antwoorden op hun vragen te vinden. Daar wacht de Shrike; een god, een monster, of misschien wel allebei. Uiteindelijk zal slechts een van hen overleven… Gedurende hun pelgrimstocht leren we de pelgrims kennen, inclusief de verrader in hun midden.

Dan Simmons schept een universum rijk aan geschiedenis, filosofie, technologie en literatuur. Razend knap weeft hij de zes verschillende verhalen aan elkaar, zonder ook maar even vaart te minderen. Moeiteloos wisselt Simmons tussen hardcore en literaire sci-fi waarin elk verhaal in een andere stijl verteld wordt en een ander thema heeft.

Veel te makkelijk word er met het predikaat ‘meesterwerk’ gestrooid. Maar als winnaar van zowel de Locus Award als de prestigieuze Hugo Award voor science fiction kan de Hyperion-saga zich meten met de groten zoals Duin of In de ban van de ring.

William is boekverkoper bij Boekhandel Heinen in 's Hertogenbosch.