Optimale informatie en boeiend

Heidi 26 september 2022
Dr. Rudy Proesmans studeerde in 1985 af als arts en volgde daarna in Amerika de opleiding nutritional and preventive medicine. Hij praktiseert als orthomoleculair arts en concentreert zich vooral op cardiovasculaire aandoeningen, complementaire kankertherapie, kankerpreventie, de behandeling van chronische vermoeidheid en antiaging. Zijn eerste boek Optimaal gezond zonder medicijnen werd een regelrechte bestseller.
Proesmans heeft dit boek geschreven in de loop van 2020, het eerste corona jaar en van daaruit start hij dan ook en hij haalt regelmatig dit virus aan in zijn boek. Het immuunsysteem staat centraal en met dit boek wil hij duidelijk maken dat we er alle belang bij hebben om ons immuunsysteem te versterken om zo bacteriën en virussen zoals dus SARS-CoV-2 de baas te blijven. Dit behandelt hij in het eerste deel van het boek 'Een sterk immuunsysteem is de basis van een goede gezondheid'.
Het tweede en meteen grootste deel behandelt 'De pijlers van een optimaal werkend immuunsysteem'. Het is meteen duidelijk dat voor dr. Proesmans gezonde voeding de basis is en het allerbeste medicijn blijft om zowel gezond te worden als te blijven, zoals Hippocrates trouwens eeuwen geleden al wist. Hij heeft het over de verschillende soorten voedingsmiddelen en legt uit waarom ze wel of niet goed voor je zijn. Hij heeft het verder nog over maagzuurremmers, voedselallergieën en -intoleranties, welke supplementen kunnen bijdragen tot een optimale gezondheid en als laatste de invloed van je levensstijl op je afweersysteem. Proesmans legt al deze facetten duidelijk en boeiend uit maar als hij het over de supplementen heeft, wordt het wel even droge kost, je kan natuurlijk gerust je prioriteiten even bijstellen tijdens het lezen.
Het laatste en zeer korte deeltje is getiteld 'Screenen en vaccineren is slechts een klein onderdeel in de preventie van ziekten' en hij legt hier uit wat vaccins zijn en hoe ze werken.
Als je een besluit mocht willen trekken uit dit boek, is het wel dat het belangrijkste in gezondheidszorg preventie zou moeten zijn. De klassieke geneeskunde richt zich voornamelijk op het genezen van reeds zieke mensen en dan vaak ook nog alleen op symptoombestrijding. Proesmans maakt hier echter duidelijk dat we zelf veel kunnen doen om te zorgen dat we niet ziek worden en als we dan toch ziek zijn nog middelen kunnen inzetten om weer gezond te worden.
Optimale immuniteit van dr. Rudy Proesmans is zeker een aanrader, als je al wat thuis bent in de materie lees je niet veel nieuws en is het een goede opfrisser, maar anders is het een goed begin om je te informeren, zeker omdat hij vanuit het zeer actuele corona-virus vertrekt om inzicht te geven in wat we zelf kunnen doen voor onze gezondheid.

Meer recensies van Heidi