Een jonge Servaz

Heidi 07 september 2019
Martin Servaz is het vaste personage in de boeken van Bernard Minier, we spreken dan over een serie, uiteraard. Het boeiende daaraan is dat je deze personen door de boeken heen beter leert kennen. In Weerzin komen we de jonge Servaz tegen, pas beginnende bij het politiekorps, een groentje dat nog alles te leren heeft van het vak. En hij wordt er onmiddellijk ingesmeten. Jonge vermoorde meisjes, gevonden in een bos, afgelegen, en het lijkt een heel erg geënsceneerde plaats delict. En het departement waar Servaz terechtkomt lijkt dan ook nog niet onbesproken.
Een ideale mix voor het begin van een spannend boek. Dit eerste deel verloopt anders nogal traag en de schwung zit er niet in ondanks het feit dat er genoeg te beleven en onderzoeken valt. Het is pas in het hedendaagse tweede deel dat de lezer het gevoel krijgt dat het boek echt van start gaat. Misschien doordat Servaz vanaf hier het onderzoek helemaal zelf leidt? Vanaf nu is het alleszins een feest om dit boek te lezen. De plot zit fantastisch goed in elkaar en blijft verrassen.
Alle andere personages uit de vorige boeken spelen in dit boek een beduidend kleinere rol, zelfs seriemoordenaar Julian Hirtmann is niet van de partij, maar dat is gezien het verloop in de andere delen niet moeilijk te begrijpen. Maar ook zijn partners op het bureau krijgen we niet veel te zien. Er valt echter genoeg te lezen en te beleven om je aandacht er flink bij te kunnen houden, zoals gezegd vooral vanaf het tweede deel dan.
Weerzin is een meer dan goed boek met een niet te versmaden en verrassende plot. Minier kan met recht en rede een fantastisch auteur genoemd worden.

Meer recensies van Heidi