Leuke kennismaking met kickbokswereld

Heleen van der Velde 16 augustus 2019
Het boek is goed leesbaar, waarbij de schrijfstijl van Nolet heel helpend is. Het is begrijpelijk en beeldend geschreven, je ziet door de ogen van de schrijver details en omgeving voor je verschijnen en je ruikt en proeft a.h.w. de sfeer in de boksgym en tijdens de wedstrijden. Daarbij moest ik ook regelmatig even lachen bij bepaalde woordkeuzes en beschrijvingen (bv “Vanuit zijn vele monden spuwde het Centraal Station een vloedgolf aan toeristen richting de Dam” of “een verrijdbaar infuus, een navelstreng op wielen”). Je leest terug dat de schrijver zich goed heeft verdiept in wat hij ging schrijven. Daardoor is Hoek een geloofwaardig geschreven boek met interessante inkijkjes in de boks- en onderwereld.

De omschrijving op de achterflap geeft slechts een beperkt inkijkje over wat er in het boek gebeurt. Er wordt verwezen naar een verhaallijn in de bokswereld omdat er een nieuwe (Syrische) sterbokser verschijnt en een verhaallijn rondom de vriend van Hoek in de onderwereld. Deze verhaallijnen ontwikkelen zich zoals ik verwachtte. Er zijn echter meer personen die een wezenlijk rol spelen en daarmee ook meer verhaallijnen dan ik verwachtte. De opbouw van het verhaal is goed. Hoek is een loyale vriend en betrouwbare trainer. In de opbouw van het verhaal komen we stap voor stap meer over zijn verleden te weten. Hiermee groeit meer begrip voor zijn keuzes en tegelijkertijd wordt duidelijk hoe Hoek eigenlijk altijd mensen op afstand houdt alsof hij in een soort overleefstand staat en hoe gesloten hij is en blijft. Door de personen die in zijn leven verschijnen en doordat hij ouder wordt, begint hij te twijfelen en komt hij voor keuzes te staan. Een krachtige jonge vrouw Hannah verschijnt in zijn leven en weet zowel bij de gym als bij Hoek een en ander in beweging te zetten. Krook, de vriend van Hoek en spil in de Amsterdamse onderwereld, lijkt een echte godfather die alles doet om meer geld te blijven vergaren over de rug van anderen heen. Er ontstaat een hele pillenfabriek op het platteland. Ali is mijn favoriete personage. Ik denk dat iedereen blij wordt van zo’n energiek talent, die vanuit zo’n uitzichtloze en schrijnende vlucht/thuissituatie doorzet, maar die tegelijkertijd in de stilte van zijn kamer ook zijn gevoel en leed laat zien.

Het boek is niet zozeer spannend, maar wel een positieve kennismaking met de schrijfstijl van Nolet en met de kickbokswereld.

Meer recensies van Heleen van der Velde