Fijne Feelgood met vleugje spanning

Helma Koot 29 augustus 2019 Hebban Recensent
Foxglove Farm van Christie Barlow is het tweede deel in de Love Heart Lane-series. Het boek is prima op zichzelf staand ze lezen, want ik heb geen enkel moment het gevoel gehad dat ik iets miste. In Foxglove Farm draait het verhaal om Isla en Drew Allaway; soulmates, gelukkig getrouwd en ouders van twee prachtige kinderen en eigenaar van een prachtige boerderij: Foxglove Farm. Dat gelukkige plaatje wordt verstoord als Drew van de ene op de andere dag een ander mens lijkt. Isla snapt er helemaal niets van en vraagt zich vol vertwijfeling af wat er met Drew aan de hand is. Houdt hij niet meer van haar of is er iets anders aan de hand?

Het verhaal komt wat langzaam op gang en kabbelt voort terwijl Isla zich blijft afvragen wat er met Drew aan de hand is. Gelukkig heeft ze de steun van haar vriendinnen in het gemoedelijke dorpje Heartcross, die haar een hart onder de riem steken. En dan staat opeens ook nog haar kleurrijke grootmoeder voor de deur, die tijdelijk bij haar intrekt terwijl de spanningen in huis al te snijden zijn. Pas na een ongelukkige transactie van Isla om Drew te verrassen voor zijn verjaardag komen de zaken in een stroomversnelling en volgen de gebeurtenissen elkaar in een sneltreinvaart op. Dan wordt ook duidelijk wat Drew voor haar verborgen heeft gehouden en ontpopt Isla zich als een vrouw die voor geen kleintje vervaard is om haar huwelijk en de boerderij te redden. Dan komt ook de hartverwarmende gemeenschapszin van Heartcross op gang en steekt iedereen de helpende hand toe. Maar is iedereen wel te vertrouwen of bevindt zich onder de helpers een wolf in schaapskleren?

Ik vond het een heerlijk boek om te lezen. Gemakkelijk taalgebruik en hoewel het boek in het begin een beetje voortkabbelt geniet je van het dorpsleven dat Christie Barlow beschrijft. Een gemeenschap waar iedereen voor iedereen klaar staat en zonder vragen de helpende hand biedt als dat nodig is. Toch is het niet zoetsappig, want halverwege het verhaal gebeuren er spannende dingen in het leven van Isla en Drew. Dat het uiteindelijk allemaal goed komt is natuurlijk niet verrassend in een feelgood.

Christie Barlow weet de dorpssfeer waarin iedereen met elkaar meeleeft en elkaar als vanzelfsprekend helpt in moeilijke tijden treffend te verwoorden. Je voelt je voor even deel uitmaken van dit vriendelijke dorpje waar iedereen zijn eigen ups en downs heeft en waar, zoals in het echte leven, ook misdaad op de loer lig. Dat laatste geeft net dat beetje spanning aan het verhaal, waar uiteindelijk het goede boven het kwade zegeviert en je het boek met tevreden eind-goed-al-goed gevoel kan dichtslaan.

Meer recensies van Helma Koot