Prima debuut dat naar meer smaakt

Helma Koot 17 juni 2019 Hebban Recensent
De allereerste New Adult van een Nederlandse auteur! Dat schept hoge verwachtingen van dit NA debuut van Lis Lucassen. Toen de boeken opnieuw werden uitgegeven als e-book en er zelfs wat extra hoofdstukken aan Hitte waren toegevoegd die in de allereerste editie geschrapt waren, was mijn interesse gewekt. Ik had al eerder boeken van Lis gelezen, maar haar debuut was nog aan mijn aandacht ontsnapt.

Tijd dus om Hitte ter hand te nemen en waar kon ik dat beter doen dan op het Griekse Kreta tijdens een kort vakantie? Hitte speelt zich namelijk af op een tropisch eiland, duizenden kilometers van huis, waar Lynn Stevens haar leven weer probeert op te pakken om de herinnering aan die ene fatale nacht te vergeten. Daar ontmoet ze Daan. Hij is tegen zijn zin met zijn ouders en jongere broer op vakantie en het is al snel duidelijk dat zijn ouders overbezorgd zijn en Daan het liefst niet uit het oog verliezen. Lynn ziet in Daan haar eigen worsteling weerspiegeld als iemand te dichtbij komt. Hoewel er duidelijk sprake is van wederzijdse aantrekkingskracht hebben ze grote moeite zich zowel figuurlijk als lichamelijk bloot te geven.

De dialogen en de setting van het verhaal zijn geloofwaardig door Lis Lucassen neergezet. Ook de erotische spanning mag er zijn. Ze windt er geen doekjes om, maar platvloers wordt het nergens. En haar schrijfstijl in dit debuut doet in niets onder voor haar latere boeken. Het is een heerlijk begin van de trilogie die niet op volgorde van verschijning gelezen hoeft te worden. Het leuke is wel dat de hoofdpersonages in de drie boeken ook heel kort bij elkaar langskomen, zonder dat ze echt een link met elkaar hebben. Hoewel Stef uit Zomer in Hitte wel een aanzienlijke rol voor zijn rekening neemt.

In eerste instantie komt Daan niet echt over als een prettige persoonlijkheid. Zijn hele houding straalt ongeïnteresseerdheid en dwarsheid uit. Hij brengt zijn dagen vooral mokkend door en met zijn gedrag maakt hij geen vrienden. Toch lukt het Lynn om tot hem door te dringen, maar hem aanraken is uit den boze. Maar ook Lynn is in haar gedrag naar Daan toe wispelturig. Je zou ze regelmatig allebei wel eens door elkaar weer schudden, maar als je door de perspectiefwisselingen en flashbacks doorkrijgt wat er allemaal gebeurd is, kan je hun gedrag wel begrijpen. Het mooie aan dit boek en trouwens ook aan de andere twee delen is, dat het niet zo is dat alles opeens maar goed komt en er een ‘happy ever after’ is. De problemen lossen zich niet vanzelf op en zullen altijd onderdeel van hun leven blijven uitmaken. Alleen zullen ze het wel een plaats kunnen geven en door kunnen gaan met hun leven.

Ik kan niet anders zeggen dat dat ik genoten heb van dit debuut

Meer recensies van Helma Koot