Pippa is innemend en humoristisch

Hemelse boeken 10 augustus 2019
Hoe kan je niet van Pippa Wesley houden? Ze is ‘twee jaar boven de twintig’, een tikkeltje rebels, direct en pittig, maar ze is ook onzeker over zichzelf en de liefde. Wanneer haar vader besluit te hertrouwen, gaat Pippa bij haar tante Dorry in Londen logeren. In die stad woont ook haar jeugdvriend Ruben Arlington. Zijn vader is overleden, maar om recht te krijgen op zijn erfenis, de keramiekfabriek, moet hij eerst trouwen, dus vraagt hij Pippa ten huwelijk. Ze wil hem eerst opnieuw leren kennen en maakt daarbij kennis met zijn knappe vriend Freddy. Bij hem heeft ze een heel ander gevoel dan bij Ruben die meer als een broer voor haar is. Nu zijn er twee mannen die naar haar hand dingen. De intelligente, humoristische, maar ijdele lord Palmerton die in hoge kringen verkeert en de hartelijke, grappige, maar wispelturige Ruben bij wie ze zich zo op haar gemak voelt. Maar er wordt over Pippa geroddeld in het dorpje Farnham. De keuzes van haar ouders blijken ook invloed op haar toekomst te hebben.

Dani van Doorn heeft een sprankelend verhaal geschreven met een sterk humoristische onderlaag. Het is een vlot lezend boek dat zich afspeelt in de Regency periode. Achterin het boek geeft de schrijfster uitleg over deze periode en daaruit blijkt dat ze zich goed heeft voorbereid. Soms vond ik de woordkeuze echter niet bij die tijd passen zoals ‘Hou je smoel’ (bladzijde 151). Maar verder zijn de etiquetteregels streng en mag Pippa niet zonder chaperonne zijn met een jongeman. Hoewel er wel af en toe een kusje gestolen wordt. Pippa is gelovig. Ze weet tot Wie ze zich moet wenden voor vergeving, troost en wijsheid. En dat heeft ze ook nodig, want makkelijk heeft ze het niet met een afwezige moeder en veeleisende vader. Toch is ze een vrolijke en innemende dame geworden. Haar conservatieve tante heeft het beste met haar voor en blijkt niet zo star als ze in het begin lijkt. Jammer vond ik dat alles zo ingevuld en benoemd werd: ‘wat ben je toch een apart meisje’ en ‘wat kun je toch direct zijn’. Maar uiteindelijk bleef het tot het eind de vraag wie Pippa’s hart zou veroveren. Een luchthartig boek vol humor en romantiek dat ik met plezier heb gelezen.

Meer recensies van Hemelse boeken