Een gewoon gezin met een ongewoon dilemma

Henri 15 oktober 2019
Een heel gewoon gezin met een heel gewoon leven in het stadje Lund in Zweden. De vader Adam Sandler is predikant (‘priester’ zeggen ze in Zweden) en de moeder Ulrika advocate. Ze hebben samen een dochter, Stella. Helaas kwamen er niet meer kinderen.

De schrijver Mattias Edvardsson gebruikt deze ‘normale’ setting als uitgangspunt voor zijn spannende en vooral boeiende boek. Want, in dat normale beeld van een bovenmodaal gezinnetje komt een enorme deuk als dochter Stella opgepakt wordt door de politie en terecht moet staan vanwege de aanklacht van moord op Christian Olsson. Iemand met misschien wel een dubieus verleden, maar gaandeweg het boek groeit het vermoeden dat Stella het nodige op haar kerfstok heeft.

Adam neemt ziekteverlof en gaat intussen op zoek naar wegen om zijn dochter vrij te kunnen pleiten, terwijl het net zich steeds meer sluit rondom haar. Moeder Ulrika vervolgens, blijkt meer te weten dan ze in eerste instantie laat blijken. Intussen zit de dochter gevangen en breekt de rechtszaak tegen Stella Sandler aan met als belangrijke getuige: Adam Sandler, haar eigen vader, predikant en met een vals getuigenis.

Het boek is een aanrader voor de lezer die meer wil dan ‘platte’ spanning. Edvardsson bouwt zijn verhaal langzaam, en zorgvuldig op. Hij maakt gebruik van de verschillende perspectieven van de vader, moeder en dochter met flashbacks uit de jeugd van Stella. Bijzonder goed geslaagd vind ik de innerlijke strijd en dilemma’s van de vader.

Zelf ben ik ook predikant en ik vind de beschrijvingen van het werk van Sandler herkenbaar en authentiek. Ik waardeer de Bijbelse beelden die hij niet storend voor ook de niet-bijbel lezer gebruikt. Toch is dit geen zwevend boek of iets dergelijks geworden. Integendeel, de stijl is korte, bijna zakelijke zinnen en redelijk korte hoofdstukken met een oplopende spanningsboog. Zoals zo vaak in Scandinavische boeken en films, moet je het als lezer en kijker wel even de tijd geven. En dan heb je ook wat...

Kortom, dit boek is een aanrader. Ik ben een fervent lezer, maar dit boek springt er qua originaliteit en thematiek echt uit. Een gewoon gezin in een ongewone situatie. Knap gedaan!

Meer recensies van Henri