Zugunruhe

Henri 10 augustus 2019
Caroline Van Hemert met de opvallend Nederlandse naam is veldbioloog, ornitholoog en onderzoekster aan de universiteit in Anchorage, Alaska. Maar de ‘zugunruhe’ trekt en zij en haar man Pat ondernemen een grensoverschrijdende reis door de ongerepte wildernis van Alaska, waarbij ze de grenzen van Canada en de VS maar ook hun persoonlijke limiet herhaaldelijk overschrijden. Ze trekken dwars door water, moeras, bergen en sneeuw en ijs via roeiboot, kano, ski en per voet.

Caroline maakt intussen op fijngevoelige, bescheiden en altijd verwonderende wijze verslag van de natuur, in het bijzonder de vogels die haar vakkennis betreft. Maar ook hoe ze worstelt met de existentiële vragen in haar eigen leven: kinderen wel of niet; wetenschappelijk onderzoek in de stad of in het veld blijven werken? Ze beschrijft de ontberingen van de reis en de adembenemende schoonheid van Alaska maar ook de uitdagingen waar we anno 2019 voor staan gezien de global warming en die zich ook laat zien in het ecosysteem van Alaska.

Het boek is tevens een ode aan haar vriendschap en liefde voor Pat. Kortom, een verrassend mooi boek, geschikt voor vrouwen maar ook voor mannen. Want, de ‘zugunruhe’, de lust om te reizen is voor iedereen herkenbaar. Dit boek trekt je mee!

Meer recensies van Henri